Walkthroughs > SimCity 2000
Zobrazení: | 27251 |
|
Autor návodu: | Dave |
Princip hry
Na počátku je holá krajina. Krajinu můžeš změnit. Pak začneš stavět město,
v určitém daném letopočtu (jsou na výběr). Na letopočtu závisejí
technické prostředky, hlavně elektrárny (v roce 1900 nebude k dispozici
atomovka, to je jasné.) Na počátku máme 20.000 $, a musíme s nimi vyjít.
Stavby a poplatky za služby (policie, hasiči, apod.) spotřebují peníze, z daní
obyvatel naopak máme zisk.
Cílem je postavit funkční město, které nám spíše bude vynášet. Je to těžké
(i když je označení pro začátek s 20.000 $ EASY!). Hlavně elektrárny sežerou
spoustu peněz, vše ostatní taky. Přitom skoro vše má určitou životnost.
Jakmile se ve špatném městě dostaneme do mínusu, není záchrany!
Tohle vše platí pro nejjednodušší variantu, se zakázanými pohromami.
Pokud je povolíme, každou chvíli nás sužuje nějaké neštěstí, které
stojí spoustu peněz. Také obyvatelé, vlastně tvoji voliči (jsi starosta města)
pořád něco chtějí Pokud jsi zkušený starosta, můžeš se právě takovými
věcmi trápit až do nemožnosti. Máš také nachystané scénáře, ve kterých
musíš, s určitými pohromami nebo nevýhodami, vybudovat město určité
velikosti (počtu obyvatel).
Snad jediné, co ti může v krizi pomoci, je půjčka na městské akcie (cenné
papíry). Ale pozor úroky jsou vysoké, jen těžce se peníze vracejí.
Začínáme
Load Saved City
Zde jsou uloženy některé začínající města v podobě souborů *.sc2 a *.bak
(záloha). Ve hře můžete použít i města z dřívější verze jen změňte
koncovku.
Start New City
To když se rozhodneme začít znova, od začátku. Dostaneme se tak do základní
obrazovky. Je na ní holá krajina, na které můžeme začít budovat své město.
Obtížnost : Easy $20,000 Medium $10,000 Hard $10,000 v certifikátech
Startovací datum : pozor na to v různých letech je různá vyspělost a
technika
Edit New Map
Volíme tehdy, když chceme změnit povrch krajiny, kterou nám původně počítač
navrhl. Můžeme sem "vejít" touto položkou z menu, nebo po zvolení
"NEW CITY" z menu v hlavičce obrazovky. Každopádně můžeme
upravovat krajinu jen jednou - není povoleno více úprav. Když se o to pokusíme
po začátku stavby města, můžeme holou krajinu upravovat, ale město nám
zmizí, začneme opět na holém prostranství.
Load Scenario
Tak tohle je další vymoženost nové verze. Pro ty, kteří jsou znuděni stavěním,
trochu vzrušení. Stručně: máme 5 měst v určitém roce, s určitým počtem
obyvatel a s určitou peněžní částkou. Máme vyřešit za určitou dobu určitou
krizovou situaci. Podmínky vždy jasně dány. Po splnění podmínek vyhrajeme
scénář.
CHARLESTON
Toto město na pobřeží je těžce zasaženo hurikánem. Naplňte pytle pískem,
odkliďte nepořádek a znovu postavte své město. (Nejprve přijde silný vítr,
potom povodně zničí pobřeží. Musíš obnovit město s pomocí 20.000 $ z
fondu FEMA, a dosáhnout počtu obyvatelstva 45.000 v 5 letech, abys scénář
vyhrál.)
DULLSVILLE
V tomhle městečku běží staletí a obyvatelé se nudí. Musíš se postarat
o zábavu. Abys tenhle scénář vyhrál, potřebuješ nejméně 20.000
obyvatel, a mít aspoň 5.000 $ v 10 letech.
FLINT
Průmyslové město s rozvinutým automobilismem je tvrdě zasaženo recesí
(stagnace výroby a obchodu). Zvedni stav obyvatelstva činného v průmyslu na
21.000 v 5 letech.(Musíš užít GRAPH WINDOW - INDUSTRIAL POPULATION, ne
celkový stav obyvatelstva!).
HOLLYWOOD
V hloubkách studia, kde se natáčejí B filmy (tedy laciné trháky) je zasažena
elektrickým výbojem jedna z rekvizit. Změní se na podivné monstrum, které
vezme Tinsel Town (naše město) útokem. Znovu vybuduj město, a zvedni počet
obyvatel na 100.000 v 5 letech.
OAKLAND Hills Fire
V roce 1991, 21. října, se malý ohýnek změní v ohnivou smršť v
zalesněných kaňonech Oaklandských kopců (OAKLAND HILLS). Je to jeden z největších
městských požárů v dějinách U.S.A. Přispěje k tomu sucho a vítr.
(Podobné požáry byly jen v Chicagu 1901 a po zemětřesení v San Franciscu v
1906). Bylo zničeno přes 3000 domovů a bylo 24 mrtvých. Co nejdříve uhas
oheň, zlikviduj škody a zvedni počet obyvatel na 50.000 v 5 letech.
ZÁKLADNÍ MENU
Auto-Budget - Pokud nastavíme na ON, nebude nás každého Silvestra obtěžovat
rozpočet, někdo ho za tebe podepíše. Rozpočet si tedy musíš vyvolat sám.
Auto-Goto - Nastavení ON = při každé nepříjemné události, katastrofě,
se střed obrazovky nastaví právě sem, ať jsi kde jsi.
DISASTERS - Nejjednodušší je nastavení NO DISASTERS - to tě nebudou žádné
katastrofy obtěžovat. Pokud nemáš tuhletu položku nastavenu na ON, a máš
tedy katastrofy povoleny, nikdy nevíš, co tě čeká. Výbuch staré nebo přetížené
elektrárny, tornádo, povodeň. Většinou tě těsně předem varují novinové
články. Pokud máme nastavení BEZ POHROM, i tehdy si můžeme nějako vyvolat
- tak říkajíc pohroma pod dohledem - když klikneme na některý druh
katastrofy.
-
Fire - požár
-
Flood - povodeň
- Air Crash - letecké neštěstí
- Tornado - tornádo
-
Earthquake - zemětřesení
- Monster - monstrum (zapaluje)
-
Hurricane - hurikán
-
Riots - nepokoje, demonstrace
-
No Disasters - bez pohrom
NEWSPAPER
Noviny, ze kterých se dovídáme důležité věci. Na počátku máme jen
jedny noviny, později počet vzrůstá. Máme možnost si předplatit jen EXTRA
čísla (mimořádné výtisky s důležitou zprávou), nebo pravidelné předplatné
(objeví se nám zvolené noviny každý konec roku).
Subscription předplatné, noviny pravidelněEXTRA!!! extra čísla se žhavými
novinkami
Názvy některých rubrik v novinách:
-
Fred's Opinion - Fredův názor
-
Editor's Corner - Vydavatelův koutek
-
Commentary - Komentář
- Opinion - Názor
-
PollSurvey - Pollův přehled
- MisSim's Advice - Miss Sim radí
- Weather Corner - Koutek o počasí
- Weather Report - Zpráva
o počasí
- Todays Weather - Dnešní počasí
- Weather with Merle - Počasí s Merle
Weather Forecast - Předpověď počasí
- Weather Talk - Povídání o počasí
- The
newspaper is on strike - Noviny stávkují.
-
Mayor Rated % - Starosta má podporu ..% voličů
- Jako závažnou vidí
situaci v oboru počet dotázaných:
Traffic % - Dopravní situace .. %
Pollute % - Znečištění ovzduší ..%
Crime % - Kriminalita ..%
Taxes % - Daně ..%
Unemp. % - Nezaměstnanost ..%
Educate % - Úroveň vzdělání ..%
Health % - Úroveň zdravotnictví ..%
Terén
- Demolish/Clear (1) - Ničí v označeném políčku budovy, silnice, stromy,
a ozdobná vodní díla. Také odstraňuje trosky. Pozor: někdy zničí i
sousední zónu, opatrně s ním.
- Level Terrain (25) - Zarovná terén na výšku
políčka, na které jsme klikli poprvé. Také odklízí stromy, silnice,
elektrické sloupy a budovy.
- Raise Terrain (25) - Zvedá úroveň terénu. Pozor v
blízkosti budov: někdy se při formaci terénu ozvou výbuchy, a vezme za své
vše v okolí!
- Lower Terrain (25) - Snižuje terén. Podobná poznámka, jako minule.
- De-zone (1) - Odstraňuje zónu z krajiny. Zónou je myšleno políčko označené
pro výstavbu: obytných budov, obchodních budov, průmyslu.
Krajina
- TREES (3) - Kliknutím se objeví pod kursorem stromy.
- WATER (100) - Pramínky
a řeky, stékající po úbočích, vodopády. Dobré pro vytváření ozdob
nebo pro hydroelektrárny.
Dispatch
Přístupné jen v době pohrom, jinak je okénko
skryté. Umožní nám zasáhnout účinně při likvidaci ohně, záplav, apod.
Pokud se aktivuje, objeví se hezký majáček. Většinou se také v INFO okénku
místo ikonky počasí objeví červená šipka. pokud klikneme na šipku,
posune se střed obrazovky na další a další ohnisko katastrofy.
- DISPATCH POLICE - Pohotovost policie, potlačení nepokojů a proti záplavám.
- DISPATCH FIREFIGHTERS - Boj s ohněm, záplavami a toxickými mraky.
- DISPATCH MILITARY - Pokud
máte v městě vojenskou základnu, můžete je přivolat. Jsou dobře trénovaní
a pomohou při různých typech pohrom.
Power
- POWER LINES - Vedení el. proudu.
Sloupky musejí na sebe navazovat, každý objekt, který vyžaduje zásobování
elektřinou, také sám elektřinu vede. Postavení sloupků v řadě je možné
uskutečnit "tažením" aktivovaného kursoru po krajině. Kde stojí
sloupek, nemůže být nic jiného. Sloupky drží i na svahu. Sloupky (ale také
budovy), které nejsou pod proudem, blikají drobnými blesky. Nad silnicí musí
procházet kolmo. Čím delší je vedení, tím větší jsou ztráty el.
energie.
- POWER PLANTS - Elektrárny. V seznamu jsou vždy jen ty, které připadají
v úvahu pro danou historickou dobu. Rok 1900 začíná s uhelnou, naftovou a
hydroelektrárnou. Výčet elektráren je následující:
- COAL POWER - (50 let, 200
MW, 4.000$)
- HYDROELECTRIC - (stále, 20 MW, 400$)
- OIL POWER - (50 let, 220 MW, 6.600$)
- GAS POWER - (50 let, 50 MW, 2.000$)
- NUCLEAR POWER - (50 let, 500 MW, 15.000$)
- WIND POWER - (stále, 4 MW, 100$)
- SOLAR POWER - (50 let, 50 MW, 1.300$)
- MICROWAVE RECEIVER DISH - (50 let, 1600
MW, 28.000$)
- FUSION POWER - (50 let, 2500 MW, 40.000$)
Water
- PIPES (3) - Rozvádějí
vodu a je to zároveň kanalizace. Potřebuješ vodní pumpu, abys vodní trubky
naplnil.
- WATER PUMP (100) - Vodní pumpa. Čím blíže je vodní ploše, tím
více vody dodává. Výkon také záleží na roční době a vodních srážkách.
Musí být napojena na elektřinu.
- WATER TOWER (250) (2x2) - Vodojem, vodní věž.
Slouží k vyrovnávání kolísání vodní dodávky.
- TREATMENT (500) (2x2) - Čistící
stanice, sníží ekologické zamoření.
- DESALINIZATION (1000) (2x2) - Vodní pumpa
nebere mořskou slanou vodu. Desalinizační stanice přemění mořskou vodu na
pitnou.
CITY BONUS (Obrázek radnice)
Pod touto ikonkou se nalézají zvláštní
budovy, které souvisejí s řízením nebo velikostí města. Objevují se vždy
v souvislosti s počtem obyvatel - tehdy se místo rozmazaného obrázku objeví
ikona radnice s třemi sloupy.
- MAYORS HOUSE (zdarma) (2x2) - Tvůj domek, který se
objeví v nabídce, když město přesáhne 2.000 obyvatel. Potřebuje vodu i
elektřinu.
- CITY HALL (zdarma) (3x3 čtverce) - Městská rada odhlasuje postavení
radnice při 10.000 obyvatelích. Také potřebuje vodu a elektřinu.
- STATUE (zdarma) - Tvoje socha z bronzu. Objeví se po Radnici, ale před Braun Llama
Dome.
- BRAUN LLAMA DOME (zdarma) (4x4 čtverce) - Podivná výšková stavba, kterou
můžeme vystavět po dosažení určitého počtu obyvatelstva. Má charakter
chrámu.
- ARCOLOGIES (půdorys 4x4 čtverce) - Podivné stavby, které se objeví k výběru asi po r. 2500, ale hlavně tehdy,
když máš více jak 100.000 obyvatel a na kontě více jak 100.000$. Jsou to
podivné mrakodrapy charakteristických tvarů, které potřebují napojení na
vodu a elektřinu.Neslouží jednoznačně k ubytování, ale spíše k přilákání
určitého počtu obyvatelstva (i když se o ubytování mluví, roste počet
obyvatel s nutností stavět další obytné domy). Pokud tedy postavíš pár těchhle
staveb, pak zvýšíš počet obyvatel - ale musíš pro ně nalézt také částečně
ubytování! Po vystavění ARCA se zaplní kapacita až za čas.
- Plymouth Arco
($100.000, populace - 55.000)
- Forest Arco ($120.000, populace - 30.000)
- Darco
($150.000, populace - 45.000)
- Launch Arco ($200.000, populace - 65.000)
Road (Silnice)
- ROAD ($10 / čtverec) - Silnice. Základní způsob dopravy. Spojují zóny
a podporují růst.
- HIGHWAY ($100) (2x2 čtverce jeden článek) - Dálnice. Jsou
rychlejší a účinnější než silnice. Spojení dálnic se silnicemi pomocí
ONRAMP. Bez těchto spojek nejsou dálnice na nic. Highway Bridge - Dálniční
most, důležité je vědět, že je budován tak, že zabrání lodím
proplout!
- ONRAMP ($25) - Nezbytné pro funkci dálnice, přechod dálnice/silnice.
Vyzkoušej si, jak se správně umisťuje.
- BUS DEPOT ($250) (2x2 čtverce) - Autobusové
nádraží. Slouží k rychlému spojení. Skoro polovina obyvatel, kteří
cestují, využijí autobusů, pokud budou zastávky dobře umístěny. Potřebují
elektřinu.
- TUNNEL ($150 / čtvereček) - Tunel je vrtán skrze kopce, výhodou je,
že země nad nimi může být využita ke stavění.
- Tunnel Exceeds City Limits
(Tunel by vyšel mimo město)
- Tunnel is too Deep to Build (Příliš velká
hloubka, tunel nejde postavit.)
- Unstable Terrain at Exit Point (Nestabilní terén
v místě, kde má tunel končit)
- Tunnel must start on hillside (Tunel musí začít
na úpatí kopce)
- Subway or Sewer Block Construction (V cestě je podzemní dráha
nebo jiná konstrukce.)
- We Cannot Cross Tunnels (Tunely nelze křížit.)
Rails (Železnice)
- RAIL
($25 / čtverec) - Koleje. Doprava je spolehlivá a účinná. Nutno opatrně volit
umístění kolejí a nádraží, jinak bude železnice nevyužita.
- SUBWAY ($100
/ čtverec) - Podzemní dráha. Jako koleje, ale je pod zemí, a potřebuje SUBWAY
STATIONS jako stanice
- RAIL DEPOT ($500) (2x2 čtverce) - Nádraží, umisťuje se ke
kolejím. Potřebuje elektřinu.
- SUB STATION ($250) - Stanice pro podzemní dráhu.
- SUB<-->RAIL ($250) - Umožní spojit podpovrchovou železnici (podzemní dráhu) s normální
železnicí. Je místem, kde mohou koleje vcházet do podzemí.
Seaport and
connections (Přístav a spojení)
- SEAPORT ($150 / čtverec) - Pokud se město
rozroste do určité velikosti, musí dostat přístav (a letiště), jinak
neroste dále. Pokud nemáš pobřeží moře či řeku, nutno to nahradit
spojením po souši. K přístavu musí vést silnice, a to v určitém směru,
jinak se nevybuduje molo - nutno zkusit. Samozřejmostí je elektřina. Přístav
je nutný pro růst průmyslu, a většinou je urgován při počtu obyvatel na
10,000.
- Crane - jeřáb
- Warehouse - skladiště
- Cargo Yard - skladovací
dvůr
- Loading Bay - překladiště
- AIRPORT ($250 / čtverec) - pokud stavíte letiště,
vůbec nejmenší prostor je 2x6 čtverců, doporučený je 4x6 čtverců. Pokud
takto "vyzónuješ" letiště, a to neroste a neroste, pak může jít
o vrtoch: dlouhá strana je špatně orintována. Z nějakého důvodu chtějí
stavitelé letiště, aby byl obdélník pootočený o 90 stupňů. Lépe je
vyhovět. Pozor na vysoké budovy v okolí - letadla havarují jedna radost. A
dodávka elektřiny je samozřejmostí - na určitá místa, pozor. Letiště je
nutné nad 15,000 obyvatel.
- Hangar - hangár
- Building - budova
- Radar - radar
-
Tarmac - rozjezdová dráha
- Control Tower - kontrolní věž
- Parking Lot -
parkoviště
- Runway - přistávací plocha
- F-15b - odstavený tryskový letoun
Residential zones (Obyvatelstvo bydlící)
-
LOW DENSITY ZONES - dovolí stavět jen rodinné domky (zato i dále od silnice, až
na 3. políčko.)
- HIGH DENSITY ZONES - dovolí stavět větší domy a činžáky,
až paláce.
- LOW DENSITY RESIDENTIAL ($5 / čtverec) - Luxury Homes Luxusní domky
- DENSE
RESIDENTIAL ($10 / čtverec) -
- Nice apartments - hezké činžovní domy
- Condominium - domy, kde mají obyvatelé zakoupeny jednotlivé byty
- Apartments - činžovní
domy
- Church - kostel
- Cheap
apartments - levné činžovní domy
- Middle-class homes - činžovní domy pro střední
vrstvy
- Lower-class homes - levnější činžáky
- Commercial Zone - Obchodní centra,
obchody a kanceláře, služby.
- LIGHT (lehké) - jsou pro místní obyvatelstvo -
obchody, motely, zábava a poslouží i dále od silnice.
- DENSE ("těžší") - jsou banky, finančnictví,
realitní kanceláře.
- LIGHT COMMERCIAL ($5 / čtverec)
- Small Office Building - malé kanceláře
- Bed
& Breakfest Inn - hostinec s ubytováním
- Warehouse - skladiště
- Gas Station - benzínová pumpa
- Convenience Store - smíšené zboží
- Office Building - větší kanceláře
- Cassidy`s Toy Store Cassidyho - hračkářství
-
DENSE COMMERCIAL ($10 / čtverec)
- Driebin theater - divadlo
- Historic office
building - historická budova-kanceláře
- Office Building - kanceláře
- Parking Lot - velké parkoviště
- Mini-mall - malé nákupní středisko
- Shopping Center - obchodní
centrum
- Office Tower - věžák s kancelářemi
- Corporate headquarters - velká
budova ředitelství
- Theatre Square - komplex náměstí s divadlem
- Office /
Retail - maloobchod
- Office Park - kanceláře a park
- Resort Hotel - hotel k dlouhodobému
bydlení
- Grocery Store - smíšený obchod, potraviny
- Industrial Zones - zde se staví
průmysl,
- LIGHT (lehký) a DENSE (těžký). Radím hlídat ekologické
parametry (nemíchat továrny mezi obytné budovy, pokud možno). Průmysl je páteří
tvého města, na samém počátku hry je průmysl hlavním důvodem k přistěhování
obyvatel. Růst průmyslu je podmíněn zevními vlivy a požadavky.
- LIGHT
INDUSTRIAL ($5 / čtverec)
- Warehouse - skladiště
-
Industrial Substation - mezivýroba, malý provoz
-
Chemical Storage - chemiský sklad, cisterna
- DENSE INDUSTRIAL ($10 / čtverec)
-
Factory - továrna
- Warehouse - sklad
- Chemical Processing - chemická továrna
- Large
Warehouse - velký sklad
- Large Factory - velká továrna
- Chemical Storage - sklad
chemikálnií
- Industrial thingamajig - průmyslové kdovíco (to je překlad!)
Education
Zones - (zóna vzdělávání)
Tyto stavby zvětšují "EQ",
"education quotient", tedy vzdělávací index. Průměrný EQ ve městě
ovlivní mnoho faktorů: zločinnost, produktivita práce, prosperita průmyslu.
Každý typ stavby ovlivní EQ u jiné věkové skupiny.
- SCHOOL ($250 / 3x3 čtverce) - Škola.Představuje vzdělávání od školky
do střední školy, tedy 1. a 2. stupeň. Zvyšuje EQ od 5 do 20 let v celém městě.
Musí být ve městě nejčetnější.
- COLLEGE ($1.000 / 4x4 čtverce) - Vyšší
vzdělání - university, odborné školy. Zvyšuje EQ ve věkových skupinách
15-25 let. U starších ročníků také, ale účinek je již menší.
- LIBRARY ($500 / 2x2 čtverce) - Knihovna. Zvyšuje EQ u všech věkových skupin, ale méně,
než školy a university.
- MUSEUM ($1.000 / 3x3 čtverce) - Muzeum
stejně jako knihovna zvyšuje EQ ve všech věkových skupinách - ale větší
měrou, než knihovna.
Health & Safety Zones (Zdraví a bezpečnost)
- POLICE ($500 / 3x3 čtverce) - Policejní stanice. Potlačuje zločin ve městě.
- FIRE
STATION ($500 / 3x3 čtverce) - Hasičská stanice. Hraje roli v prevenci požárů.
Také pomáhá při všech druzích pohrom.
- HOSPITAL ($500 / 3x3 čtverce) - Nemocnice.
Má dobrý vliv na zdraví obyvatelstva. Varováním má být vyšší stav
pacientů než 600, t.zn. více pacientů, jak je lůžek.
- PRISON ($3.000 / 4x4
čtverce) - Vězení. Zlepší práci policie.
Recreational zones (rekreační zóny)
-
SMALL PARK ($25 / 1x1 čtverec) - Malý park.
- BIG PARK ($150 / 3x3 čtverce) - Velký
park. Oba parky mají pozitivní vliv na růst počtu obyvatelstva
(residential), a také zdobí město.
- ZOO ($3.000 / 4x4 čtverce) - Zlepší nárust
obyvatelstva (residential), a zvýší turistický ruch.
- STADIUM ($5.000 / 4x4
čtverce) - Pořízením stadionu jsou občané lépe naladěni a více loajální,
pokud mají místní tým, kterému mohou fandit. K vybrání jsou :
-
Football - americký fotbal
-
Baseball - baseball
-
Soccer - kopaná
-
Cricket - kriket
-
Rugby - ragby
- MARINA ($1.000 / 3x3 čtverce) - Vodní park, může být postaven jen
u vody, s malou částí na břehu.
BUDGET WINDOW (Rozpočet)
Jedna z nejdůležitějších položek.
Pokud nenastavíte v hlavním MENU položku AutoBudget na ON (bude se tedy rozpočet
schvalovat "sám", někdo to tam na radnici za tebe podepíše), objeví
se BUDGET na počátku každého roku před tebou, abys ho jako starosta schválil.
Dalším nástrojem jsou přesýpací hodiny: pokud se v hodinách prosype všechen
čas, rozpočet se opět schválí bez tvého "DONE" (radní mají za
to, že jsi na obědě!)
Jednotlivé položky rozpočtu
- Property Taxes - daně z
majetku. Je to hlavní zdroj příjmů pro městskou pokladnu. Střední hodnotu
daní nastavujeme šipkami nahoru/dolů. Minimum je 0% maximum 20%. Optimální
je hodnota 7%. Pokud ji zvýšíme, nastává určitá recese, může se
schylovat k odlivu obyvatelstva z města. Někdy je však zvýšení daní
nezbytné. Pokud snížíme daně, začne být město atraktivní pro podnikání,
průmysl i bydlení, přiláká to obyvatele.
- City Ordinances - Toto je okno pro příjmy
a výdaje z rozpočtu radnice. Pokud chceš detailní rozbor toho, za co radnice
vyhazuje peníze, klikni na KNIHU. Pokud chceš radu, klikni na BUBLINU. V této
položce se mohou náhle objevit peníze proto, že některý z radních změnil
některé výdaje sám!
- Bond Payments - Ukáže, kolik platíme úroků z cenných
papírů (půjček). Podívej se do BONDS.
- Police Department - Rozpočet policie.
Snižuje kriminalitu a potlačuje nepokoje. Pokud je rozpočet 100%, stojí každá
policejní stanice ročně 100$. Pokud snížíme rozpočet, jsou služby
policie horší.
- Fire Department - Náklady na hasičský sbor. Zajistí prevenci
požárů, hašení požárů, odklízení toxických látek. pokud snížíš
rozpočet pod 100%, budou hasiči méně schopní. Jedna hasičská stanice stojí
100$ ročně.
- Health & Welfare - Výdaje na nemocnice. Dostávají sice peníze
ze státního rozpočtu, ale peníze města jsou také nutné. Na jednu
nemocnici jsou náklady 50$ ročně při 100% rozpočtu. Pokud udržujeme 100%
částku několik desetiletí, zvýší se koeficient LE, a tedy zdraví
obyvatelstva. K regulaci nákladů použijeme klikání na šipky.
- Education - Výdaje
na školství. Pokud nemáme školy, je vzdělávání jen v rodině. Pořízení
základních škol zdvojnásobí EQ. (Vysvětleno jinde.) Pokud rozpočet držíte
na plné hodnotě 100%, po několika desetiletích je zvýšen EQ. Každá škola
stojí ročně 25$, COLLEGES pak 100$.
- Transit Authority - Doprava. Tato položka
zahrnuje: Road (silnice), Highway (dálnice), Bridge (mosty), Rail (železnice),
Subway (podzemní dráha), Tunnel (tunely). Pokud snížíte rozpočet pod 100%,
tak začnou tyto stavby chátrat, objeví se výpadky silnic, dálnic, kolejí,
vypadnou části podzemní dráhy. Mosty a tunely budou nestabilní. Vyplatí se
tuto položku nesnižovat!
-
To Date Expense - v tomto sloupci jsou výdaje v položkách za uplynulé měsíce,
od ledna až do současného měsíce. Na přelomu prosinec/leden jsou hodnoty
nulové (ještě jsme v novém roce nic nezískali ani neutratili.) Pokud koupíme
např. policejní stanici za $100 v září, zaplatíme ten rok jen $33.
- Year End
Estimate - zde jsou výdaje předpokládané za celý rok. Pokud vyvoláme BUDGET
během roku, zobrazí se sem údaje předpokládané do konce prosince tohoto
roku. Pokud BUDGET naběhne na přelomu prosinec/leden, jsou zde vlastně
údaje předpokládané do konce začínajícího roku. Každopádně je tato částka
přičtena nebo odečtena NA KONCI ROKU, během roku je jen "v papírech".
- KNIHA - Zde si můžeme ověřit podrobnosti rozpočtu na jednotlivé položky a měsíce.
Zvláštní důležitost mají první tři řádky:
- Property Taxes
-
PROPERTY TAXES - Hodnota je průměrem všech regionálních daní. Dá se snižovat
a zvyšovat v rozsahu 0-20%, jak jsme si již řekli. Kliknutím na knihu se
dostaneme do podrobnějšího rozpočtu, který uvádí měsíční zisky z
jednotlivých ZÓN: Residential Commercial.
- INDUSTRIAL - V každé zóně můžeme
nastavit šipkami zvlášť daně. Jak nám roste rozloha využitých zón, tak
rostou i odváděné daně.
-
City Ordinances
Finance Safety & Health -Za každou položkou je okénko, na které když klikneme, zatrhneme položku
jako ANO (nebo naopak odstraníme zatržení, a tím položku zrušíme). Pokud
klikneme na okénko se stisknutým SHIFTem, objeví se popis. Další je pak okénko,
které ukáže částku v dolarech, kterou položka představuje. Částky kladné
(jen 4 položky FINANCE) přinášejí zisk pro pokladnu. Všechny ostatní mají
znaménko minus, jsou to náklady, které platíme (a plundrují nám pokladnu).
- 1 %
Sales Tax - Příjem z 1% daně z prodejního obratu. Může ale brzdit místní
podnikání a obchod.
- 1% Income Tax - 1% dan z příjmu osob a společností.
Může ale přispívat k tomu, že se obyvatelé (RESIDENTS) budou stěhovat pryč.
- Legalized Gambling - Legalizace hazardních her přináší určité poplatky do městské
pokladny, zvýší turistický ruch a může zlepšit podnikání. Na druhé
straně přitahuje kriminálníky a zvyšuje zločinnost.
- Parking Fines - Parkovací
poplatky přinášejí zisk a také nutí obyvatele jezdit hromadnou dopravou.
Na druhé straně mohou odradit nové obyvatele od toho, aby se nastěhovali do
našeho města.
- Volunteer Fire Dept - Dobrovolný hasičský sbor. Je levnější
jak řádní hasiči, a přitom zvýší požární bezpečnost ve městě.
-
Public Smoking Ban - Zákaz kouření na veřejných místech. O trošičku zvýší
koeficient zdraví (LE), protože omezí pasivní kouření.
- Free Clinics - Bezplatná zdravotní péče pro nemajetné - jsou to zdravotnická zařízení
pro nemajetné, kde část nákladů hradí město. Jejich zřízením zvýšíš
LE index (viz dřívější vysvětlení), a tedy úroveň zdraví ve městě.
-
Junior Sports - Sportovní programy pro mládež přispějí k osvojení zdravých
návyků, takže určitým způsobem pozitivně ovlivní zdraví obyvatelstva.
- Pro-Reading Campaign - Kampaň za vymýcení analfabetismu, pozitivně ovlivní
index vzdělání (EQ).
- Anti-Drug Campaign - Protidrogová kampaň, sníží
kriminalitu.
- CPR Training CPR = Cardio-Pulmonal Resuscitation, resuscitace životně
důležitých funkcí. Tréning CPR znamená nácvik kříšení bezvědomých
nemocných a poraněných (srdeční masáž, dýchání z úst do huby, apod.)
Zvýší úroveň zdraví ve městě (LE index).
- Neighborhood Watch - Je to
program, který alespoň trochu sníží kriminalitu ve městě. (Propagace
sebeochrany obyvatelstva, sledování okolí a hlášení podezřelých okolností.)
-
Tourist Advertising - Reklama turistice, celonárodní kampaň, která má přitáhnout
turisty (a jejich dolary) do města. Zvýší COMMERCE, místní podnikání.
- Business Advertising - Obchodní reklama, celonárodní reklamní kampaň,
která má oživit obchodní kontakty. Polepší místnímu průmyslu.
- City Beautification - Program Za město krásnější. Zvedne ceny pozemků a přitáhne
turisty.
- Annual Carnival - Každoroční karneval. Zvýší hladinu turistů, a
tedy obchodní ruch.
- Energy Conservation - Sada opatření, která šetří energií.
Může poněkud snížit nároky města na elektrickou energii.
- Nuclear Free Zone - Zóna bez jaderného průmyslu. Tato položka nestojí nic. Je jen politickým
postojem. Zlepší vztahy s obyvateli, ale zcela nepatrně zhorší vztahy s průmyslem
(INDUSTRY). POZOR: nijak neovlivní budování raketových sil a umístění
jaderných zbraní na vojenské základně, jestliže jsi k jejímu vybudování
dal souhlas.
- Homeless Shelters - Péče o bezdomovce. Zvýší počet obyvatel
schopných chodit do práce (tedy počet pracujících v průmyslu, INDUSTRY) a
zcela nepatrně zvýší cenu pozemků.
- Pollution Controls - Kontrola znečištění
životního prostředí. Výrazně sníží znečištění plynoucí z místního
průmyslu. Bohužel to některá odvětví průmyslu odrazuje.
- Finance - Souhrná
částka, která plyne DO pokladny z poplatků.
- Safety & Health - Souhrnná částka
za bezpečností a zdravotní položky.
- Education - Souhrnná částka, kterou platíme
za vzdělávací akce.
- Promotional - Souhrnná částka, kterou dáváme za propagační
akce.
- Other - Ostatní výdaje, souhrn.
-
Bond Payment
Jsou to dlužní úpisy, cenné papíry, certifikáty. Pokud si na tyto
certifikáty půjčíš peníze - to je hlavní účel této položky - pak je
musíš vrátit. Vydáním certifikátů získáš peníze do městské
pokladny. Certifikáty si koupí občané, ale také z toho chtějí něco mít
- proto jim musíš platit úrok. Finance tedy vypadají tak, že na certifikáty
si půjčíš10.000$ (20.000, 30.000 atd.). Každý rok musíš zaplatit úrok
ve výši několika procent z této částky. Úrok je většinou 5-8%. Při úroku
5% zaplatíš ročně z každých 10.000$ částku 500$. Úrok je většinou o
1% vyšší než federální úrok (FEDRATE v GRAPHS WINDOW). Jakmile máš v
pokladně více peněz, které nutně nepotřebuješ, můžeš certifikáty
splatit, a tím se zbavíš placení úroků. FED RATE (federální úrok) se
rok od roku mění, v závislosti na národním produktu a počtu a složení
obyvatel národa. Je možné si počkat na nejvhodnější okamžik, kdy jsou úroky
nejnižší, a tehdy uskutečnit půjčku. Pokud klikneš na BUBLINU, patrně se
ti žádné rozumné rady nedostane. Kliknutím na KNIHU se dostaneš do MENU:
- Loan Rating - půjčka
(hodnocení)
- Total Bonds - celkem půjčeno kolik
- Bank Rate% - bankovní úrok
-
Next Bond% - úrok, který bychom dostali, kdybychom si právě teď půjčili
-
City Value - celková hodnota města, tedy všech městských pozemků dohromady
- Year to Date Total$ - Celková částka, která přibyla (nebo ubyla)
od počátku roku do nynějška v městské pokladně. Je součtem částek z
levého středního sloupce.
- Estimated End of Year$ - Částka, kterou by měla městská
pokladna získat (ztratit) do konce roku. Je to položka vypočítaná, může
se v průběhu roku měnit. Čím jsme blíže konci roku, tím je částka přesnější.
Je součtem dílčích částek z pravého středního sloupce.
- Current Treasury$
- Současná částka v městské pokladně. Tolik je tam skutečně peněz.
-
End of Year Treasury$ - tolik peněz by mělo být v městské pokladně koncem
roku. Stejná částka se pak objeví jako majetek na počátku příštího
roku. POZOR: někdy nemusejí součty sloupců a konečné součty "sedět".
Jsou totiž počítány přesně, s desetinnými čísly, kdežto zobrazeny jsou
bez desetinných míst!
Texty informačních sdělení:
- Fire - požár
- Flood - povodeň, záplavy
- Riots - nepokoje, demonstrace
- Pollution - znečištění ovzduší
- Crash - nehoda, havarie (letadlo)
- Earthquake - zemětřesení
- Tornado - tornado
- Monster - monstrum
- Meltdown - jaderné zamoření
- Microwave - typ elektrárny
- Volcano - sopka
- Fire Storm - ohnivá smršť
- Mass Riots - masové nepokoje
- Major
Flood - velké záplavy
- Chemical Spill - chemické zamoření
- Hurricane - hurikán
- Power Plant Needed - potřebujeme elektrárnu
- Citizens Demand Road & Rail -občané chtějí silnice a železnice
- Citizens Demand Police - občané chtějí policii
- Fire Protection Demanded - jsou potřeba hasiči
- Water Shortage Reported - je
málo vody
- Hospitals Demanded - jsou potřeba nemocnice
- Citizens Demand Schools - občané
chtějí školy
- Industry Demands Seaport - průmysl potřebuje přístav
- Commerce
Demands Airport - obchod potřebuje letiště
- Residents Demand Zoo - občané vyžadují ZOO
- Residents Demand Stadium - občané vyžadují stadion
- Residents Demand Marina - občané vyžadují MARINU
- Residents Demand Park - občané vyžadují park
- Industry
Needs Connections - průmysl potřebuje spojení (dopravní)
- Commerce Needs
Connections - obchod potřebuje spojení (dopravní)
- Brownouts Reported - výpadek elektřiny
- Blizzard Warning - varování před
blizardem (vítr)
- Hurricane Warning - varování před hurikánem
- Tornado Warning - varování před tornádem
- Llamas llamyAlpacas - jihoamerické llamy
- Camels - velbloudi
- Dromedaries - jednohrbí velbloudi
- Army Ants - armádní flákači
- Cold - chladno
- Clear - jasno
- Hot - horko
- Foggy - mlha
- Chilly - mrazivý vzduch
- Overcast - zataženo
- Snow - sníh
- Rain - déšť
- Windy - větrnoBlizzard blizard
(druh větru od moře)
- Hurricane - hurikán
- Tornado - tornado
- Demolish/Clear - demolice/uklízení
- Level Terrain - zarovnávat terén
- Raise Terrain - zvedat terén
- Lower
TerrainD - snižovat terén
- De-zone - odstranit zónu
- Trees - stromy
- Water - voda
- Dispatch
Police - povolat policii
- Dispatch Firefighters - povolat hasiče
- Dispatch Military - povolat armádu
- Power Lines
- vedení
elektřiny
- Power Plant - elektrárna
- Coal Power - uhelná elektrárna
- HydroElectric - vodní elektrárna
- Oil Power - tepelná elektrárna na naftu
- Gas Power - tepelná
elektrárna na plyn
- Nuclear - jaderná elektrárna
- Wind Power - větrná elektrárna
- Solar
Power - sluneční elektrárna
- Microwave - druh elektrárny
- Fusion - druh elektrárny
- Pipes - vodní trubky
- Water Pump - vodní pumpa
- Water Tower - vodní věž
- Treatment - čistící
stanice na vodu
- Desalinization - odsolovací stanice
- Mayors House - dům starosty (tvůj
barák)
- City Hall - radnice
- Statue - tvoje socha
-
Road - silnice
- Highway - dálnice
- Tunnel - tunel
- Onramp - spojení silnice-dálnice
- Bus Depot - autobusové nádraží
- Rail - koleje
- Subway - podzemní dráha
- Rail Depot - nádraží
- Sub
Station - stanice podzemky
- Sub<>Rail - vjezd kolejí do podzemí
- Seaport - přístav
- Airport - letiště
- Light Residential - zóna řidšího obydlení
- Dense Residential - zóna
hustějšího obydlení
- Light Commercial - zóna řídšího podnikání
- Dense
Commercial - zóna hustějšího podnikání
- Light Industrial - zóna řidšího průmyslu
- Dense
Industrial - zóna hustého průmyslu
- School - škola
- College - universita
- Library - knihovna
- Museum - museum
- Police - policejní stanice
- Fire Station - hasiči
- Hospital - nemocnice
- Prison - vězení
- Small Park - malý park
- Big Park - velký park
- Stadium - stadion
- Marina - vodní zábavný park
- Sign Tool - popisná cedule
- Query Tool - informační nástroj
- Centering Tool - centrovací terčík
- Raised Wires - zvednuté vedení elektřiny
- Rail Bridge - železniční most
- Causeway - přejezd, zvýšený přejezd
- Raising Bridge - zvedací most
- Suspension
Highway - zavěšená dálnice (most)
- Reinforced - zpevněno
TABULKA HOT-KEYS
- CURSOR KEYS - pohyb po krajině
- HOME Zoom in, - zvětšení
detailů
- END Zoom out, - zmenšení krajiny
- DELETE - rotace proti směru hodinových
ručiček o 90st
- PAGE DOWN - rotace ve směru hodinových ručiček
- SHIFT pokud vytyčujeme zóny,
silnici, apod., a najednou si uvědomíme, že je to špatně, tak stiskneme
SHIFT a pak pustíme tlačítko myši: akce se zruší
- PRAVÉ TLAČĺTKO MYŠI -
centrování
- CTRL + LEVÉ TLAČĺTKO - buldozer, demolice
- ALT+L - load city
- ALT+N - New
City (začátek)
- ALT+E Edit - New MAp (editace mapy)
- ALT+Z - load SCENARIO
- ALT+S - save
city (save okamžitého stavu)
- ALT+Q - konec hry
- ALT+P - pausa
- ALT+1 - nejnižší
rychlost času
- ALT+2 - střední rychlost času
- ALT+3 - nejrychlejší tempo
Poslední poznámky
- když kliknete na letící vrtulník
terčíkem (CENTERINGTOOL), jakoby dostal zásah. Pilot vykřikne: "I`m
hit!" "Mayday" (Jsem zasažen. Tísňové volání.) A zřítí
se. (Kdo nemá zvukovou kartu, uslyší nic. Slušně.)
- pokud chceme povzbudit
růst v průmyslové zóně, musímetam přidat i COMMERCIAL zónu.
- čím více
je krajina placatá, tím dále dohrajeme, protože máme více místa na stavění.
- nejlepší elektrárny jsou FUSION. Dvě stačí naobrovské město.
| Návody | Autori |