Walkthroughs > Civilization
Terén
- Arctic (sníh): Na sněhu toho moc neroste a tím je produkce 0 v případě
tuleně je pak 2 klásky. Výdělek je 0 a obchod taky 0. Pohyb spotřebuje
2 Pb (pohybové body).
- Desert (poušť): Poušť není na zdroje zrovna bohatá a proto má
produkci 0, zavodněná 1 a je-li tam oáza pak produkuje 3 (4) klásky. Výdělek
je 0, ale důl jej zvedne na 2 a cesta produkuje 1 obchod Pohyb spotřebuje
1 Pb.
- Forest (les): Produkce je 1 klásek a výdělek 2 štítečky. Pohyb spotřebujete
2 Pb a terén přidává +50% obraného bonusu.
- Grassland (travnaté plochy): Produkce je 2 (3) klásky, výdělek 1 štíteček
a postavíte-li cestu produkuje 1 obchod. Pohyb spotřebuje 1 Pb.
- Hills (kopce): Produkce je 1 (2) klásky zato výdělek je s dolem 3
(je-li uhlí 5) štítečků. Pohyb spotřebuje 2 Pb.
- Jungle (džungle): Produkce je 1 a ostatní má 0. Objeví-li se diamant
stoupne obchod na 4. Pohyb spotřebuje 2 Pb a terén přidá +50% obranného
bonusu.
- Mountains (hory): Produkce je 0 klásků a výdělek 1(s dolem 2) štítečky.
Objeví-li se zlato stoupne obchod na 6. Pohyb spotřebuje 3 Pb a terén přidá
+200% obranného bonusu.
- Ocean (oceán): Produkce je 1 (jsou-li ryby 2) klásky a obchod je 2.
Pohyb spotřebuje 1 Pb.
- Plains (stepi): Produkce je 1 (2) klásky a výdělek 1 (při zvěři 3)
štítky. Pohyb je 1 Pb.
- River (řeka): Produkuje 2 (3) klásky a obchod 1. Pohyb spotřebuje 1 Pb
a terén poskytuje +50% obranného bonusu.
- Swamp (bažiny): Produkuje 1 klásek a výdělek v případě oleje 4
štítečky. Spotřebuje 2 Pb a +50% obranného bonusu.
- Tundra (tundra): Produkuje 1 (je-li zvěř 3)klásky. Pohyb stojí 1 Pb.
Úprava terénu
- Fortress (pevnost): Nusíte vynalézt CONSTRUCTION. Zdvojnásobuje sílu
jednotek a dají se zničit pouze jednotlivě.
- Irragination (zavodnění): Zvyšuje produkci klásků a musí být vedle
na čtverečku voda.
- Mining (doly): Doly zvyšují výdělek.
- Pollution (znečištění): Nebezpečná věc která ubírá body a škodí
produkci. Dá se vyčistit Settlerem, ale zabere to 4 tahy.
- Roads (cesty): Snižují spotřebu na 1/3 Pb a zvyšují jednotky obchodu.
Přes vodu se dají stavět až vynaleznete BRIDGE BUILDING.
- Railroads (železnice): Pohyb nestojí žádné Pb a zvyšuje produkci jídla,
obchodu a výdělku o +50%.
Vláda
- Anarchy (anarchie): Období mezi výměnou vlád, občas vzniká samovolně,
nejsou-li občané s vaší vládou spokojeni. Maximální generace obchodu,
klásků a štítků je 2. Vojenské jednotky ve městě snižují
nespokojenost. Nevybírají se žádné daně a negenerují se žárovičky
vývoje.
- Communism (komunismus): Výhodou komunismu je, že korupce je stejná ve všech
městech. To se hodí, když máte hodně rozlehlou civilizaci. Navíc
vojenské jednotky ve městě snižují nespokojenost. Bohužel potřebujete
1 štíteček na udržení jednotky a nedostanete pražádný bonus ke zdrojům.
- Democracy (demokracie): Pod demokracií neexistuje korupce. Všechny čtverce,
které produkují obchod, produkují od změny vlády o 1 jednotku víc. Na
druhou stranu jednotky ve městě nesnižují nespokojenost a k tomu ještě
nejsou-li ve městě, naopak nespokojenost zvyšují. A to je ještě musíte
vydržovat jedním štítečkem.
- Despotism (despotismus): Primitivní, avšak pro začínající civilizace
výhodný systém vlády. V něm jednotky, pokud je jejich počet menší než
velikost města, nevyžadují údržbu, navíc jednotky ve městě snižují
nespokojenost. Maximální produkce je 2.
- Monarchy (monarchie): Nijak neomezuje, ani ale nezlepšuje ekonomiku.
Produkce není nijak omezena, ale nemáte ani žádné zvláštní bonusy.
Jednotky vyžadují jeden štítek na údržbu. Aspoň že svou přítomností
ve městě snižují nespokojenost.
- Republic (republika): Nejpokročilejší a nejvýhodnější způsob vlády.
Čtverečky s obchodem dostanou +1, musíte přijmout všechny nabídky k míru,
jednotky ve městě nesnižují nespokojenost, naopak ji zvyšují, když
jsou mimo město.
Ovládání jednotek
- Disband (rozpustit): (D) – Rozpuštění nepotřebné jednotky.
- Fortify (opevnit): (F) - Opevněné jednotky dostávají bonus 50% k obraně
- Pillage (zničit): (P) - Můžete takto zničit zavodnění nebo doly.
- Clean Pollution (čistit ): (K) – Vyčištění políčka od znečištění
během 4 tahů.
- Sentry (hlídka): Hlídající jednotka nereaguje, ale pokud se v její blízkosti
objeví nepřítel, začne blikat.
- Found new city (stavět město): Může pouze Settler. Založí město o
velikosti 1. Sám se stane jeho součástí, takže jej pak nemůžete využívat.
- Add to city (přidat se k městu): Opět může pouze Settler. Usadí se
natrvalo ve vybraném městě a zvýší jeho velikost o 1.
- Build irragination (postavit zavodnění): Může pouze Settler. Na daném
čtverci postaví zavodnění.
- Build mining (postavit doly): Může pouze Settler. Na daném čtverci
postaví doly.
Build roads/railroad (postavit cesty/železnici): Může pouze Settler. Na
daném čtverci postaví cestu nebo železnici.
- Build Fortress (postavit pevnost): Může pouze Settler. Na daném čtverci
postaví pevnost.
- Change to forest (změň na les): Může pouze Settler. Zalesní daný čtverec.
Jednotky
- ARMOR (tank): Může útočit 3x za kolo. K jeho vyrobení musíte vynalézt
AUTOMOBILE a stojí vás 80 štítků, avšak má do útoku sílu 10 a do
obrany 5. Disponuje 3 Pb.
- ARTILLERY (dělostřelectvo): K postavení musíte mít vynalezeny
ROBOTICS. Když útočí, nebere se v potaz obranný bonus daný CITY WALLS,
mají sílu 12 a obranu 2, pro pohyb mají 2 Pb.
- BATTLESHIP (válečná loď): Musíte vynalézt STEEL. Nejúčinnější
vodní jednotka. Krom toho, že má sílu 18 a obranu 12 má ještě 4 Pb a
může bombardovat jednotky na břehu. Navíc vidí o jeden čtvereček dál
než normální lodě. Ale stojí vás 160 štítků.
- BOMBER (bombardér): Musíte vynalézt ADVANCED FLIGHT. Skvělá útočná
jednotka na "nahlodání" měst a následné obsazení pozemními
jednotkami (letadla ani lodě město obsadit nemohou). Jeho výroba stojí
120 štítků, do útoku má 12 a do obrany 1, uletí 8 čtverečků a každý
druhý tah se musí vrátit do města nebo na letadlovku natankovat. Další
jeho výhodou je, že na něj nijak nemají efekt CITY WALLS.
- CANNON (kanón): Slabší předchůdce ARTILLERY, který začnete hromadně
vyrábět po vynalezení METTALURGY, protože v té době budou se svými 8
do útoku a 1 do obrany při 1 Pb nejlepší útočnou jednotkou. Navíc
stojí jen 40 štítků. Jakmile ale vynaleznete ARTILLERy, už si žádný
kanón nevyrobíte.
- CARAVAN (karavana): Výborná jednotka pro ty, kdo nechtějí zvítězit
jen hrubou silou. Dojeďte ke vzdálenému městu, založte obchodní stezku
a hned se budou penízky hrnout jedna radost. Stačí vynalézt TRADE a
skvost s útokem 0, obranou 1, jedním MP a cenou 50 štítků je váš.
- CARRIER (letadlovka): Pokud chcete používat letadla, bez letadlovky se
pravděpodobně neobejdete. Výborné je, že má obranu 12, takže ji i s
jejím útokem 1 jen tak někdo neohrozí, a tak ji nemusíte hlídat tak úzkostlivě
jako TRANSPORT. Ujede 5 čtverečků, její cena je 160 štítků a unese 8
letadel a/nebo atomovek.
- CATAPULT (katapult): Vrhací zbraň, předchůdce CANNONu. K jeho postavení
vám stačí znalost MATHEMATICS, po krátkou dobu se stane nejlepší útočnou
jednotkou - až do doby, kdy přijdou kanóny. Jakmile vynaleznete
METALLURGY, nebudete už katapulty moci ani vyrábět (na co by vám byly).
Takový katapult stojí 40 štítků a má tyto vlastnosti: útok 6, obrana
1, pohyb 1.
- CAVALRY (kavalérie): Jezdci, k jejichž výrobě vám stačí HORSEBACK
RIDING, jsou velmi slabou jednotkou (útok 2, obrana 1), ale zase mají
dojezd 2 čtverečky, takže se v počáteční fázi hry hodí na průzkum.
Jiné využití mě nenapadá. S klidem se na ně můžete vykašlat.
- CRUISER (křižník): V podstatě zbytečná jednotka. Má sílu, obranu i
dojezd 6, tedy neobstojí v boji proti válečným lodím, jedinou jeho výhodou
je cena: 80 štítků. Po vynalezení COMBUSTION už se ale vyplatí si tu
chvilku na válečnou loď počkat.
- DIPLOMAT (diplomat): Výborná nemilitantní jednotka, v podstatě nezbytná,
pokud chcete hru vyhrát diplomatickou nebo ekonomickou cestou. Umí toho
opravdu hodně:
- Establish Embassy (založit ambasádu). Založením ambasád získáte
přístup k informacím o dané civilizaci: tzn. kolik má obyvatel, jak
jsou šťastni, jak je na tom s financemi apod.
- Investigate City (prozkoumat město). Zobrazí vám městskou
obrazovku daného města, takže vidíte, co se zrovna vyrábí, kolik a
jakých jednotek město chrání nebo jaké stavby ve městě jsou.
- Steal Technology (ukrást vynález). Ukradnete vynález, který jste
ještě sami nevyvinuli. Docela se občas hodí.
- Industrial Sabotage (sabotáž). Sabotáží přerušíte právě probíhající
výrobu. Třeba když soupeř staví nějaký nepříjemný Wonder nebo
vojenskou jednotku. Veselé.
- Incite a Revolt (podnítit revoluci). Za patřičný obnos odpovídající
loajalitě města jej převedete pod vaši kontrolu. Takto můžete zvítězit
ekonomicky - našetříte peníze, překonvertujete město, našetříte
peníze…
- Meet with King (setkání s králem). Setkáte se s vůdcem dané
civilizace a můžete prokázat své diplomatické schopnosti. Můžete
vyjednat mír, požadovat daň nebo vynález, můžete vynález měnit,
naopak daně platit, anebo danou civilizaci za určitý obnos poštvat
proti nějaké jiné.
- FIGHTER (stíhačka): Největší nevýhodou jednotky, která jako jediná
může útočit na letadla a atomovky, je fakt, že se musí každý tah
vracet do města nebo na letadlovku. Má ale dolet 10 čtverečků, takže
to až tak nevadí. K jejich výrobě musíte vynalézt FLIGHT a stojí vás
60 štítků. Jejich útok je 4 a obrana 2.
- FRIGATE (fregata): Předchůdce transportu, jehož vynalezením také jeho
výroba skončí. Může nést až čtyři jednotky, stojí vás 40 štítků,
útok i obrana jsou rovny 2 a ujede tři čtverečky. K jejímu vynalezení
potřebujete technologii MAGNETISM.
- CHARIOT (vůz tažený koňmi): Nějakou dobu bude vaší nejsilnější
útočnou jednotkou. Stojí 40 štítků, k jeho výrobě potřebujete THE
WHEEL. Do útoku má 4, do obrany 1, ale hlavně má 2 MP, což znamená, že
se díky němu můžete vykašlat na kavalérie. Jakmile ale vynaleznete rytíře,
už si žádný CHARIOT nevyrobíte.
- IRONCLAD (parník): Předchůdce křižníků. V době jeho vynalezení
ale bude k BATLLESHIPkám pěkně daleko (stačí mít vynalezený STEAM
ENGINE), a proto se jejich výroba vyplatí - chcete-li tedy už v době
vynalezení STEAM ENGINU na moře, což se mi tak často nestává. Ale parník
stojí 60 štítků, útok i obranu má 4 a 4 má i MP.
- KNIGHTS (rytíři): Předchůdci tanků (zajímavá věc, ale je to tak…
:-)). V podstatě zbytečná jednotka. V době, kdy vynaleznete CHIVALRY, ještě
většinou nebudete chtít útočit a navíc - CHIVALRY je slepá větev,
klidně si ji můžete nechat až úplně na konec hry, kdy už není co
vynalézat. Ale kdyby náhodou, tak rytíři stojí 40 štítků, útok mají
4, obranu 2 a mají 2 MP.
- LEGION (legie): První slušná jednotka pro boj, ale v devadesáti
procentech případů ji vůbec nevyužijete, protože v době vynalezení
IRON WORKING se do boje rozhodně hnát nebudete. Stojí 20 štítků, útok
má 3, obranu 1 a dojezd 1 MP.
- MECHANISED INFANTRY (obrněná pěchota): Docela zajímavá univerzální
jednotka, kterou ale dostanete až skoro na konci hry. Může útočit třikrát
za kolo, má do útoku i do obrany 6, ujede 3 MP a stojí jen 50 štítků,
musíte mít ale vynalezenu LABOR UNION.
- MILITIA (milice): Úplně první vojenská jednotka. Takže si asi (správně)
tipnete, že bude nejslabší. Nemá žádné požadavky co se týče vynálezů,
stojí 10 štítků, má útok i obranu 1 a ujede 1 MP. Když vynaleznete mušketýry,
její výroba končí.
- MUSKETEERS (mušketýři): Velmi slušná obranná jednotka, kterou budete
nějaký čas využívat, než si vynaleznete RIFLEMEN. K výrobě mušketýrů
musíte mít GUNPOWDER a 30 štítků. Vznikne jednotka s útokem 2 a
obranou 3, která ujede 1 MP. Opevněte ve městě a kanóny mají po
legraci.
- NUCLEAR (atomovka): Nejsilnější, nejzhoubnější a nejsviňáčtější
jednotka ve hře. Musíte mít vynalezenu ROCKETRY a NUCLEAR FISSION. Stojí
160 štítků, ale její schopnosti stojí za to. Útok má 99. Obranu 0. V
každém kole musí být uskladněna na letadlovce nebo ve městě - pokud
ovšem není použita k útočení. Ujede 16 MP. Ale to nejlepší: je
neviditelná pro nepřítele!!! Jestli chcete vyhrát vojensky, není lepší
zbraň, ale pozor - jednak může mít soupeř ve městech SDI DEFENSE a
potom: atomovky příšerně znečišťují prostředí a může dojít ke
globálnímu oteplení a tání ledovců.
- PHALANX (falanga): Úplně první slušná obranná jednotka. Po vynalezení
BRONZE WORKING dostanete za 20 štítků jednotku s útokem 1 a obranou 2.
Ujede 1 MP. Dokud nemáte mušketýry, používejte místo nich právě
falangu. Proti katapultům ideální.
- RIFLEMEN (pěchota): Pěchota je jednou z nejlepších obranných
jednotek. V podstatě jde o vylepšenou verzi mušketýrů s útokem 3 a
obranou 5, a to za cenu 30 štítků. Ujedou 1 MP a k jejich vynalezení potřebujete
CONSCRIPTION. Doporučuji dávat jako základní obrannou jednotku.
- SAIL (karavela): Předchůdce fregaty. Unese jen 3 jednotky, útok i
obranu má 1. Ujede 3 čtverečky a stojí 40 štítků. Nutným předpokladem
pro výrobu je NAVIGATION.
- SETTLERS (osadníci): Nejdůležitější jednotka ve hře. Funkce osadníků
jsem už popsal výše. Nepotřebují žádný vynález, stojí 40 štítků,
mají obranu 1 a útok 0, ujedou jen 1 čtvereček, ale přesto mají poměr
cena/výkon lepší než všechny ostatní jednotky. Jen si pěkně znova přečtěte,
co všechno umí…
- SUBMARINE (ponorka): Ponorka je určena k napadání lodí. Většinou -
pokud příliš nebojujete na moři - ji ani nevyužijete. Ale kdyby náhodou,
uvádím její parametry: útok 8, obrana 2, ujede 3 MP, stojí 50 štítků,
vyžaduje MASS PRODUCTION. Navíc vidí o čtvereček dál.
- TRANSPORT (transport): Nejdůležitější loď. Oproti trapným karavelám
a fregatám unese až 8 jednotek, přitom stojí jen 50 štítků a vůbec
nevadí, že má útok 0 a obranu jen 3, když ujede 4 MP. K výrobě potřebujete
INDUSTRIALIZATION, tak se k ní snažte propracovat co nejdřív.
- TRIREME (triréma): Nejslabší, nejpomalejší, nehorší loď, kterou v
Civilization můžete vyrobit. Pokud není na konci kola na jednom z vedlejších
čtverečků země, může se potopit. K výrobě potřebujete MAP MAKING,
stojí 40 štítků. Unese jen 2 jednotky, má útok 1 a obranu 0 a ujede 3
MP. Naštěstí je brzy nahrazena karavelami.
Vynálezy
- ADVANCED FLIGHT (pokročilé létání): Požadavky: FLIGHT, ELECTRICITY.
Umožňuje: ROCKETRY a jednotky BOMBER a CARRIER.
- ALPHABET (abeceda): Umožňuje: CODE OF LAWS, MAP MAKING, MATHEMATICS a
WRITING.
- ASTRONOMY (astronomie): Požadavky: MYSTICISM, MATHEMATICS. Umožňuje:
NAVIGATION , THEORY OF GRAVITY a zázrak COPERNICUS´ OBSERVATORY.
- ATOMIC THEORY (teorie atomů): Požadavky: THEORY OF GRAVITY, PHYSICS. Umožňuje:
NUCLEAR FISSION.
- AUTOMOBILE (automobily): Požadavky: COMBUSTION, STEEL. Umožňuje: MASS
PRODUCTION jednotku ARMOR.
- BANKING (banky): Požadavky: TRADE a THE REPUBLIC. Umožňuje:
INDUSTRIALIZATION , THE CORPORATION a stavbu BANK ve městě.
- BRIDGE BUILDING (stavba mostů): Požadavky: IRON WORKING, CONSTRUCTION.
Umožňuje: RAILROAD.
- BRONZE WORKING (zpracování bronzu): Umožňuje: CURRENCY, IRON WORKING,
jednotku PHALANX a zázrak COLOSSUS.
- CEREMONIAL BURIAL (pohřbívání): Umožňuje: THE MONARCHY , MYSTICISM a
stavbu TEMPLE.
- CODE OF LAWS (právo): Umožňuje: THE MONARCHY , TRADE , LITERACY , THE
REPUBLIC a stavbu COURTHOUSE.
- COMBUSTION engine (výbušný motor): Požadavky: REFINING, EXPLOSIVES.
Umožňuje: FLIGHT , AUTOMOBILE a jednotku CRUISER.
- COMMUNISM (komunismus): Požadavky: PHILOSOPHY, INDUSTRIALIZATION. Umožňuje:
LABOR UNION a zázrak UNITED NATIONS.
- COMPUTERS (počítače): Požadavky: MATHEMATICS, ELECTRONICS. Umožňují:
SPACE FLIGHT , ROBOTICS a zázrak SETI PROGRAM.
- CONSCRIPTION (branná povinnost): Požadavky: THE REPUBLIC, EXPLOSIVES.
Umožňuje: jednotku RIFLEMEN.
- CONSTRUCTION (konstrukce): Požadavky: MASONRY, CURRENCY. Umožňuje:
ENGINEERING , BRIGDE BUILDING a stavby AQUEDUCT a COLOSSEUM.
- CURRENCY (měna): Požadavky: BRONZE WORKING. Umožňuje: TRADE ,
CONSTRUCTION a stavbu MARKETPLACE.
- ELECTRICITY (elektřina): Požadavky: METTALURGY, MAGNETISM. Umožňuje:
ELECTRONICS a ADVANCED FLIGHT.
- ELECTRONICS (elektronika): Požadavky: ENGINEERING, ELECTRICITY. Umožňuje:
COMPUTERS , ROCKETRY , NUCLEAR POWER a stavbu HYDRO PLANT a zázrak HOOVER
DAM. Docela dost toho umí, co?
- ENGINEERING (konstruktérství): Požadavky: THE WHEEL, CONSTRUCTION. Umožňuje:
ELECTRONICS , INVENTION.
- EXPLOSIVES (výbušniny): Požadavky: GUNPOWDER, CHEMISTRY. Umožňuje:
COMBUSTION a CONSCRIPTION.
- FEUDALISM (feudalismus): Požadavky: MASONRY, THE MONARCHY. Umožňuje:
CHIVALRY.
- FLIGHT (létání): Požadavky: COMBUSTION, PHYSICS. Umožňuje ADVANCED
FLIGHT a jednotku FIGHTER.
- FUSION POWER (štěpná reakce): Požadavky: NUCLEAR POWER, SUPER
CONDUCTOR. Když vynaleznete FUSION POWER, už se nemusíte bát výbuchů
jaderných elektráren. Právě jste ovládli sílu štěpící reakce!!!
- GENETIC ENGINEERING (genetické inženýrství): Požadavky: MEDICINE, THE
CORPORATION. Umožňuje: zázrak CURE FOR CANCER.
- GUNPOWDER (střelný prach): Požadavky: INVENTION, IRON WORKING. Umožňuje:
METTALURGY , EXPLOSIVES a jednotku MUSKETEERS.
- HORSEBACK RIDING (jízda na koni): Umožňuje: CHIVALRY a jednotku CAVALRY.
- CHEMISTRY (chemie): Požadavky: THE UNIVERSITY, MEDICINE. Umožňuje:
REFINING a EXPLOSIVES.
- CHIVALRY (rytířství): Požadavky: FEUDALISM, HORSEBACK RIDING. Umožňuje:
jednotku KNIGHTS.
- INDUSTRIALIZATION (industrializace): Požadavky: RAILROAD, BANKING. Umožňuje:
COMMUNISM, THE CORPORATION , STEEL a jednotku TRANSPORT a stavbu FACTORY a zázrak
WOMEN´S SUFFRAGE.
- INVENTION (vynalézání): Požadavky: ENGINEERING, LITERACY. Umožňuje:
STEAM ENGINE a GUNPOWDER.
- IRON WORKING (zpracování železa): Požadavky: BRONZE WORKING. Umožňuje:
BRIDGE BUILDING , GUNPOWDER a jednotku LEGION.
- LABOR UNION (jednota stavů nebo tak něco): Požadavky: MASS PRODUCTION,
COMMUNISM. Umožňuje: jednotku MECHANISED INFANTRY.
- LITERACY (literatura): Požadavky: WRITING, CODE OF LAWS. Umožňuje: THE
DEMOCRACY , INVENTION , PHILOSOPHY , THE REPUBLIC a zázrak GREAT LIBRARY.
- MAGNETISM (magnetismus): Požadavky: NAVIGATION, PHYSICS. Umožňuje:
ELECTRICITY a jednotku FRIGATE.
- MAP MAKING (výroba map): Požadavky: ALPHABET. Umožňuje: NAVIGATION ,
jednotka TRIREME a zázrak LIGHTHOUSE.
- MASONRY (zednictví): Umožňuje: MATHEMATICS , FEUDALISM , CONSTRUCTION ,
stavby PALACE a CITY WALLS, zázraky PYRAMIDS a GREAT WALL.
- MASS PRODUCTION (masová výroba): Požadavky: AUTOMOBILE, THE CORPORATION.
Umožňuje: NUCLEAR FISSION , SUPER CONDUTOR , RECYCLING , LABOR UNION ,
jednotku SUBMARINE a stavbu MASS TRANSIT.
- MATHEMATICS (matematika): Požadavky: ALPHABET, MASONRY. Umožňuje:
ASTRONOMY , PHYSICS , THE UNIVERSITY , COMPUTERS a jednotku CATAPULT.
- MEDICINE (medicína): Požadavky: PHILOSOPHY, TRADE. Umožňuje: CHEMISTRY
, GENETIC ENGINEERING a zázrak SHAKESPEARE´S THEATRE.
- METALLURGY (slévání): Požadavky: GUNPOWDER, THE UNIVERSITY. Umožňuje:
STEEL , ELECTRICITY a jednotku CANNON.
- MYSTICISM (mystika): Požadavky: CEREMONIAL BURIAL. Umožňuje: ASTRONOMY
, PHILOSOPHY a zázrak ORACLE.
- NAVIGATION (navigace): Požadavky: MAP MAKING, ASTRONOMY. Umožňuje:
PHYSICS , MAGNETISM , jednotku SAIL a zázrak MAGELLAN´S EXPEDITION.
- NUCLEAR FISSION (technologie využití jaderné energie pro válku): Požadavky:
MASS PRODUCTION, ATOMIC THEORY. Umožňuje: NUCLEAR POWER a zázrak
MANHATTAN PROJECT.
- NUCLEAR POWER ("mírumilovné" využití štěpných reakcí pro
výrobu energie a dodávání do sítě): Požadavky: NUCLEAR FISSION,
ELECTRONICS. Umožňuje: FUSION POWER a stavba NUCLEAR PLANT.
- PHILOSOPHY (filozofie): Požadavky: MYSTICISM, LITERACY. Umožňuje: THE
DEMOCRACY , MEDICINE , THE UNIVERSITY , RELIGION a COMMUNISM.
- PHYSICS (fyzika): Požadavky: MATHEMATICS, NAVIGATION. Umožňuje: ATOMIC
THEORY , MAGNETISM , STEAM ENGINE a FLIGHT.
- PLASTICS (umělé hmoty): Požadavky: REFINING, SPACE FLIGHT. Umožňuje:
SUPER CONDUCTOR , ROBOTICS a stavbu SS COMPONENT.
- POTTERY (hrnčířství): Umožňuje: stavbu GRANARY, zázrak HANGING
GARDENS.
- RAILROAD (železnice): Požadavky: STEAM ENGINE, BRIDGE BUILDING. Umožňuje:
INDUSTRIALIZATION a zázrak DARWIN´S VOYAGE. Hlavně ale po vynalezení
RAILROAD mohou vaši Settleři stavět železnice.
- RECYCLING (recyklace): Požadavky: MASS PRODUCTION, THE DEMOCRACY. Umožňuje:
stavbu RECYCLING CENTER.
- REFINING (rafinace): Požadavky: CHEMISTRY, THE CORPORATION. Umožňuje:
COMBUSTION , PLASTICS a stavbu POWER PLANT.
- RELIGION (náboženství): Požadavky: PHILOSOPHY, WRITING. Umožňuje:
stavbu CATHEDRAL, zázraky MICHELANGELO´S CHAPEL a J.S. BACH´S CATHEDRAL.
- ROBOTICS (robotika): Požadavky: PLASTICS, COMPUTERS. Umožňuje: jednotku
ARTILLERY, stavby MFG. PLANT a SS MODULE.
- ROCKETRY (technologie raketového motoru): Požadavky: ADVANCED FLIGHT,
ELECTRONICS. Umožňuje: SPACE FLIGHT a jednotku NUCLEAR.
- SPACE FLIGHT (technologie vesmírných letů): Požadavky: COMPUTERS,
ROCKETRY. Umožňuje: PLASTICS , stavbu SS STRUCTURAL a zázrak APOLLO
PROGRAM.
- STEAM ENGINE (parní motor): Požadavky: PHYSICS, INVENTION. Umožňuje:
RAILROAD a jednotku IRONCLAD.
- STEEL (ocel): Požadavky: METALLURGY, INDUSTRIALIZATION. Umožňuje:
AUTOMOBILE a jednotku BATTLESHIP.
- SUPER CONDUCTOR (supravodivost): Požadavky: PLASTICS, MASS PRODUCTION.
Umožňuje: FUSION POWER a stavbu SDI DEFENSE.
- THE CORPORATION (korporace, obchodní společnost): Požadavky: BANKING,
INDUSTRIALIZATION. Umožňuje: MASS PRODUCTION , REFINING a GENETIC
ENGINEERING.
- THE DEMOCRACY (demokracie): Požadavky: PHILOSOPHY, LITERACY. Umožňuje:
RECYCLING.
- THE MONARCHY (monarchie): Požadavky: CEREMONIAL BURIAL, CODE OF LAWS. Umožňuje:
FEUDALISM.
- THE REPUBLIC (republika): Požadavky: LITERACY, CODE OF LAWS. Umožňuje:
BANKING a CONSCRIPTION.
- THE UNIVERSITY (univerzity): Požadavky: MATHEMATICS, PHILOSOPHY. Umožňuje:
CHEMISTRY , METALLURGY , THEORY OF GRAVITY a stavbu UNIVERSITY.
- THE WHEEL (kolo): Umožňuje: ENGINEERING , jednotku CHARIOT.
- THEORY OF GRAVITY (teorie gravitace): Požadavky: ASTRONOMY, THE
UNIVERSITY. Umožňuje: ATOMIC THEORY a zázrak ISAAC NEWTON´S COLLEGE.
- TRADE (obchod): Požadavky: CURRENCY, CODE OF LAWS. Umožňuje: MEDICINE ,
BANKING a jednotku CARAVAN.
- WRITING (písmo): Požadavky: ALPHABET. Umožňuje: RELIGION , LITERACY ,
jednotku DIPLOMAT a stavbu LIBRARY.
Stavby ve městech
- AQUEDUCT (vodovod): Nezbytnost, pokud chcete dosáhnout měst o velké
velikosti (to by měl být jeden z vašich nejdůležitějších cílů). Město
totiž nemůže růst nad 10, pokud nemá ovšem postavenu tuto budovu. K
jejímu vyrobení musíte znát CONSTRUCTION a vyrobit 120 štítků. Údržba
vás stojí 2 zlaťáky za tah.
- BANK (banka): Jde pouze o nástavbu MARKETPLACE. Hodí se, když je ve městě
více výběrčích daní. Údržba banky sice stojí 3 zlaťáky, ale může
se vyplatit její efekt: zvyšuje o 50% příjem z daní a produkci luxuries.
Jinak podmínkou je BANKING (logicky) a cena je 120 štítků.
- BARRACS (kasárna): Stavte jen ve městě, kde chcete později vyrábět
vojenské jednotky, jinak stavba BARRACS nemá pražádný smysl. Jediný
efekt, který BARRACS mají, je totiž ten, že všechny jednotky, které město
vyprodukuje, se automaticky stávají veterány. Stavba nemá žádné požadavky
ani neplatíte za údržbu, jen výstavba stojí 40 štítků.
- CATHEDRAL (katedrála): Nutnou podmínkou je RELIGION. Výstavba stojí
160 štítků, za údržbu si poplatíte - 3 mince. Ovšem efekt stojí za
to: hned 4 nespokojení lidé vás přestanou otravovat! Pokud ovšem vládnete
moudře, nebudete možná katedrály ani potřebovat.
- COLOSSEUM (koloseum): Vlastně taková slabší katedrála za 100 štítků,
pokud ovšem znáte tajemství CONSTRUCTION. Ale údržba je drahá - 4
mince - a navíc "uspokojí" jen tři nespokojené občany.
- COURTHOUSE (soud): Zbytečná budova. To myslím úplně vážně. Jediný
její efekt je, že sníží korupci ve městě o 50%, za to zaplatíte 80
štítky a 1 mincí každý tah. Podmínkou je znalost CODE OF LAWS.
- FACTORY (továrna): Naopak úplná nezbytnost. Zvýší produkci štítků
ve městě o 50%, přitom stojí 200 štítků a za údržbu zaplatíte 4
mince. Podmínkou je INDUSTRIALIZATION. I když se vám možná ceny zdají
přehnané, věřte mi, že se vám stavba Factory vyplatí.
- GRANARY (sýpky): Další velmi důležitá stavba, kterou určitě stavte
v každém městě. Pokud znáte POTTERY, dostanete za 60 štítků budovu,
která vám za 1 minci v každém tahu 2x zvýší rychlost růstu města tím,
že polovinu všech zásob vždy "schová" - k pozvednutí města
o 1 se použije jen polovina uspořených klásků a ne všechny. Navíc chrání
město před hladomorem.
- HYDRO PLANT (vodní elektrárna): Nadstavba pro továrnu, která zvýší
o 50% produkci štítků. Její další výbornou vlastností je, že snižuje
existující znečištění. K jejímu postavení musíte vynalézt
ELECTRONICS, výstavba stojí 240 štítků a údržba 4 mince.
- LIBRARY (knihovna): Nepochopil jsem, k čemu tato stavba slouží. Možná
jde o takovou slabší univerzitu, ale možná je opravdu úplně na nic.
Chcete-li tedy vyplýtvat 80 štítků a 1 zlaťák každý tah, prosím.
Nutnou podmínkou je WRITING.
- MARKETPLACE (tržiště): Ve městech, kde máte nějaké ty výběrčí
daní, se Marketplace docela hodí. Podmínkou je CURRENCY, stojí 80 štítků,
za údržbu zaplatíte 1 minci. Efekt vám ale tu jednu minci většinou
vynahradí - zvýší se počet mincí, které město produkuje o 50%.
- MASS TRANSIT (hromadná doprava): Musíte vynalézt MASS PRODUCTION. Výstavba
stojí 160 štítků. Za údržbu zaplatíte 4 mince. Efekt je občas docela
potřebný: snižuje totiž znečištění.
- MFG. PLANT (manufaktura): Další nástavba pro Factory, tentokrát ovšem
produkci zvýší o hezkých 100%. Podmínkou pro výstavbu manufaktury je
ROBOTICS, výstavba ovšem stojí 320 štítků a údržba 6 mincí. Což
není zrovna levná záležitost.
- NUCLEAR PLANT (jaderná elektrárna): Takový Temelín. Podmínkou je
NUCLEAR POWER, výstavba stojí 160 štítků, údržba 2 mince. Zvýší
produkci továrny o 50%, malý stupeň znečištění, hrozí ovšem výbuch.
Po pravdě řečeno, to už je lepší postavit Hydro plant nebo
manufakturu.
- PALACE (palác): Musíte vynalézt MASONRY, stavba 200 štítků, údržba
5 mincí. Palác je sídlo vaší moci. Město s palácem se stává
automaticky hlavním. Čím jsou města dál od hlavního, tím mají větší
korupci (ovšem některé typy vlády tomu zamezují).
- POWER PLANT (tepelná elektrárna): Nejjednodušší nadstavba Factory,
musíte vynalézt REFINING, stojí 160 štítků, za údržbu zaplatíte 4
mince. Zvýší produkcí továrny o 50%, avšak velmi znečišťuje životní
prostředí. Vyplatí se počkat si na další elektrárny.
- RECYCLING CENTER (recyklační středisko): Vlastně vylepšená verze
Mass transit, snižuje znečištění o 2/3. Musíte mít ovšem vynalezený
RECYCLING, 200 štítků a 2 mince každý tah.
- SDI DEFENSE (SDI obrana): Většinou budova úplně na nic, v některých
konkrétních případech se ale může hodit. Za 200 štítků a 4 mince
totiž chrání město před útoky atomovek. Pokud ovšem znáte
SUPERCONDUCTOR.
- SS COMPONENT (pohon vesmírné lodi): Vesmírná loď se skládá z osmi -
v nejlepším případě - pohonných jednotek. Každá pohonná jednotka se
skládá ze 2 dílů: FUEL nebo PROPULSION. Takže pro 100% funkčnost vesmírné
lodi budete muset vyrobit 16 těchto dílů. K jejich výrobě musíte znát
PLASTICS a jeden stojí 160 štítků.
- SS MODULE (modul vesmírné lodi): Vesmírná loď má celkem 12 modulů,
od každého ze tří typů LIFE SUPPORT, HABITATION a SOLAR PANEL jeden. K
výrobě modulů musíte znát technologii ROBOTICS a mít v zásobě 320 štítků.
SS STRUCTURAL (kostra vesmírné lodi): Vesmírná loď se skládá z 39 kusů
kostry, které drží pohromadě moduly a pohon. Abyste mohli vyrábět
kostru, musíte znát SPACE FLIGHT a mít 80 štítků.
- TEMPLE (kostel): Obyčejně učiní šťastným jednoho obyvatele. Pokud
ovšem máte vynalezený MYSTICISM, tak dva. A pokud máte postavený a funkční
ORACLE, pak hned 2x tolik. Musíte vynalézt CEREMONIAL BURIAL, mít 40 štítků
a 1 minci každý tah - a kostel je váš.
- UNIVERSITY (univerzita): Podmínka je - jaké překvapení - THE
UNIVERSITY. Stojí 160 štítků, za údržbu zaplatíte 3 mince a efekt je
ten, že zvýší produkci žároviček výzkumu ve městě o 50%. Stavte
hlavně ve městech, kde je hodně vědců.
Divy světa
- APOLLO PROGRAM (program Apollo): Umožňuje stavbu vesmírné lodi. Navíc
odhalí všechna města na mapě. Velmi užitečný zázrak. Požadavky:
SPACE FLIGHT, 600 štítečků. Za údržbu neplatíte zhola nic.
- COLOSSUS (kolos): Přidává na každý čtvereček města, kde stojí, +1
k obchodu. Jeho efekt je ale omezen - jakmile vynaleznete ELECTRICITY, končí.
Požadavky: BRONZE WORKING, 200 štítečků.
- COPERNICUS´ OBSERVATORY (Koperníkova observatoř): Zdvojnásobí
produkci žároviček ve městě, dokud ovšem nevynaleznete AUTOMOBILE. Požadavky:
ASTRONOMY, 300 štítečků.
- CURE FOR CANCER (hypnotizér): V každém městě se jeden nespokojený človíček
stane spokojeným. Další velmi užitečný zázrak. Požadavky: GENETIC
ENGINEERING, 600 štítečků.
- DARWIN´S VOYAGE (Darwinova výprava): Okamžitě vynaleznete dvě nové
technologie. Ke konci, kdy se obvykle technologie vynalézají dlouho, se
docela hodí. Požadavky: RAILROAD, 300 štítečků.
- GREAT LIBRARY (velká knihovna): Jakmile dvě civilizace objeví stejnou
technologii, objevíte ji i vy. Ovšem jen do vynálezu UNIVERSITY. Takže
to není nijak moc kvalitní zázrak. Požadavky: LITERACY, 300 štítečků.
- GREAT WALL (velká zeď): Ostatní civilizace vám vždy nabídnou mír,
dokud ovšem nevynaleznete GUNPOWDER. Celkem na nic. Požadavky: MASONRY,
300 štítečků.
- HANGING GARDENS (visuté zahrady): Do vynálezu INVENTION +1 šťastný
obyvatel v každém městě. Také nevyužijete. Požadavky: POTTERY, 300 štítečků.
HOOVER DAM (velká přehrada): Všechna města díky ní získají efekt,
kterého by normálně dosáhly postavením Hydro plantu. Užitečné. Požadavky:
ELECTRONICS, 600 štítečků.
- ISSAC NEWTON´S COLLEGE (fakulta I. Newtona): Zvýší dočasně (do vynálezu
NUCLEAR FISSION) produkci žároviček ve městech, které disponují
LIBRARY nebo UNIVERSITY. Požadavky: THEORY OF GRAVITY, 400 štítečků.
- J.S.BACH´S CATHEDRAL (katedrála J. S. Bacha): Jeden z nejužitečnějších
zázraků. Na kontinentě se bez časového omezení 2 lidé v každém městě
stanou šťastnými. Požadavky: RELIGION, 400 štítků.
- LIGHTHOUSE (maják): Zvýší dojezd na moři o 1MP. Bohužel pouze do
vynalezení MAGNETISM, takže se nevyplatí jej stavět. Požadavky: MAP
MAKING, 200 štítečků.
- MAGELLAN´S EXPEDITION (Magellanova výprava): Výborný zázrak. Bez časového
omezení zvýší dojezd na moři o 1MP. Doporučuji stavět předtím, než
vůbec vyrazíte na moře. Požadavky: NAVIGATION, 400 štítečků.
- MANHATTAN PROJECT (projekt "Manhattan"): Umožní konstrukci
jaderných zbraní - atomovek. Může se hodit. Požadavky: NUCLEAR FISSION,
600 štítečků.
- MICHELANGELO´S CHAPEL (Michelangelova kaple): Zlepší efekt katedrál do
vynalezení COMMUNISM. Požadavky: RELIGION, 300 štítečků.
- ORACLE (věštírna): Zdvojnásobí efekt kostelů, ovšem pouze do
vynalezení RELIGION. Požadavky: MYSTICISM, 300 štítečků.
- PYRAMIDS (pyramidy): Umožňují změnu vlády bez přechodného období
anarchie. Navíc vám umožní si okamžitě vybrat mezi všemi formami vlády.
Oba tyto efekty bohužel končí s vynalezením COMMUNISM. Požadavky:
MASONRY, 300 štítečků.
- SETI PROGRAM (SETI program :-): Zvýší produkci žároviček ve všech městech
o 50%. Velmi užitečný zázrak. Požadavky: COMPUTERS, 600 štítečků.
- SHAKESPEARE´S THEATER (Shakespearovo divadlo): Učiní všechny lidi ve městě
šťastnými, ovšem jen do vynalezení ELECTRONICS. Požadavky: MEDICINE,
400 štítečků.
- UNITED NATIONS (spojené národy): Všechny národy vám nabízejí mír.
Požadavky: COMMUNISM, 600 štítečků.
- WOMEN´S SUFFRAGE (zrovnoprávnění žen): Sníží počet nešťastných
lidí o 1 v každém městě kromě hlavního, ale jen pod demokracií nebo
republikou.
Nastavení
- Menu game
- TAX RATE (výše daní): Tady nastavujete výši daní. Čím nižší
je daň, tím více peněz jde do výzkumu a naopak.
- LUXURIES RATE (peníze na luxusní věci): Peníze, které zbudou po
zdanění, se rozdělí mezi luxusní věci a výzkum. Doporučuji se na
luxusní věci vykašlat a všechno dát na výzkum.
- FIND CITY (najdi město): Najde město podle jména. Cože? Vy už se
neorientujete ani ve vlastním impériu???
- INSTANT ADVICE (rychlá rada): Spustí poradce.
- AUTOSAVE (automatické ukládání): Můžete si nastavit, jak často
chcete, aby byla hra automaticky ukládána.
- END OF TURN (konec tahu): Na konci každého tahu musíte zmáčknout
Enter.
- ANIMATIONS (animace): Zapne/vypne animace.
- ENEMY MOVES (tahy nepřátel): Buďto vidíte celé tahy nepřátel,
anebo jen jejich výslednou pozici.
- CIVILOPEDIA TEXT (text z civilopedie): U každého vynálezu se objeví
text z encyklopedie. S tímto návodem můžete nechat tuto volbu
vypnutou :-).
- PALACE (palác): Občané vám budou postupně budovat palác. Zapněte,
je to legrace.
- REVOLUTION (revoluce): Způsob změny vlády. Ovšem mezi jednotlivými
typy vlády následuje krátké období anarchie, takže s rychlými změnami
opatrně.
- RETIRE (odstoupit): Když odstoupíte, hra se ukončí, vám se spočítá
score a máte-li na to, zapíšete se do síně slávy.
- Menu orders
- NO ORDERS Bez příkazu. Mezerník
- FORTIFY Opevnit. +50% k obraně. F
- WAIT Čekat. Mezitím můžete táhnout ostatními jednotkami, a pak
se k této v rámci jednoho tahu vrátit. W
- SENTRY Hlídat. Jednotka stojí na místě a nereaguje, dokud se poblíž
neobjeví nepřítel. S
- GO TO Jdi na… Jednotka jde směrem k místu, které jí určíte
klikem myši. Bohužel je pathfinding v Civilizaci velmi špatně udělaný,
takže se často stane, že se jednotka zacyklí nebo zasekne úplně,
takže tuto funkci raději nepoužívejte.
- PILLAGE Vyplenit. Zničí zavlažování, důl, železnici nebo cestu.
P
- HOME CITY Přeřadí jednotku z jednoho města k jinému (to pak za ni
například platí poplatky za údržbu atp.). H
- DISBAND UNIT Rozpustit jednotku. D
- Menu Advisors
- F1 - CITY STATUS Zobrazí statistiky vašich měst.
- F2 - MILITARY ADVISOR Poradce ve věci vojenství. Seznam jednotek.
- F3 - INTELLIGENCE ADVISOR Zprostředkovává omezeně informace ze
zahraničí.
- F4 - ATTITUDE ADVISOR Zobrazí vaše lidičky a jejich statistiku (šťastní/nešťastní
atp.).
- F5 - TRADE ADVISOR Zobrazí příjem a výdaje z jednotlivých měst i
celkově. Velmi, ale opravdu velmi užitečný poradce.
- F6 - SCIENCE ADVISOR Zobrazuje známé technologie a postup vývoje
další.
- Menu world
- F7 - WONDERS OF THE WORLD Zobrazí seznam postavených divů světa.
- F8 - TOP 5 CITIES Zobrazí žebříček pěti nejlepších měst.
- F9 - CIVILIZATION SCORE Zobrazí vaše stávající score.
- F10 - WORLD MAP Prostě mapa.
- DEMOGRAPHICS Demografické informace o vaší civilizaci. Úplně na
nic.
- SPACESHIP Zobrazí vaši vesmírnou loď ve výstavbě.
- Městská obrazovka
- Vlevo nahoře vidíte název města, za ním je v závorce počet
obyvatel. Pod ním vidíte lidičky, jejichž počet odpovídá
velikosti města. Úplně vpravo mohou být bohatí lidičkové - podle
toho, jestli město produkuje nějaké luxuries. Vedle nich je pracující
lid, prostí vesničané. Vlevo od nich jsou bouřící se hnědí lidičkové.
Počítač si sám rozmisťuje nové lidi na čtverce okolo města, aby
na nich pracovali. Jejich rozmístění vidíte a můžete i měnit na
plánku uprostřed obrazovky. Když kliknete na čtvereček, který je
obsazený, "obdělávatel" z něj zmizí. Když pak kliknete
na jiný neobsazený čtvereček, začne jej obdělávat právě uvolněný
vesničan. Ovšem můžete také vesničana odebrat a nepřidávat nikam
jinam. To se vám pak vlevo od bouřících se lidí objeví maník s
kytarou: bavič. Ten učiní jednoho nešťastného člověka ve městě
šťastným - vlastně produkuje luxuries.
Když na baviče jednou kliknete, změní se na modrého človíčka s
kufříkem: výběrčí daní. Ten zvyšuje produkci peněz ve městě -
no prostě vybírá daně. Když na něj kliknete ještě jednou, stane
se z něj vědec. Ten produkuje pro změnu žárovičky.
Vlevo od plánku s rozmístěním pracujícího lidu máte statistiku o
tom, kolik čeho produkujete. Úplně nahoře jsou klásky. To, co přebývá,
se použije pro růst města, proto se snažte, aby vám vždy alespoň
jeden klásek vystupoval z řady. Naopak, je-li tam klásek černý
(nebo dokonce víc černých klásků), bude se vaše město zmenšovat.
Pod klásky vidíte štítky, pod nimi obchod a úplně dole v horním
obdélníku vidíte produkci luxuries, mincí a žároviček.
Pod tímto obdélníkem najdeme ještě jeden takový, tentokrát se
seznamem jednotek, které město vlastní. Pod tímto seznamem se nachází
další důležité okénko, ve kterém vidíte zásoby obilí. Když už
by měla zásoba překročit vymezený prostor, použije se naspořené
obilí k povýšení města o jedničku. Máte-li postavenou Granary,
použije se jen polovina klásků pro růst.
Vpravo od minimapky máte seznam budov, které ve městě stojí,
kliknutím na červené kolečko je můžete prodat (divy světa nejdou
prodat). Pod tímto okénkem máte další, kde vidíte, co se zrovna
vyrábí. Kliknutím na tlačítko change to můžete změnit, kliknutím
na tlačítko buy můžete danou věc koupit - máte-li ovšem dost peněz.
Veprostřed dole vidíte 4 okénka: INFO - zobrazí informační okno,
HAPPY - zobrazí okno s informacemi o náladě obyvatel, MAP - zobrazí
mapu s umístěním tohoto města a VIEW, ukáže, jak vypadá vaše město.
Z městské obrazovky pak můžete kdykoli vypadnout prostým kliknutím
na červené tlačítko EXIT v pravém dolním rohu.
Taktika
Nejdříve si řekneme nějaké obecné tipy a triky, nakonec si projedeme
jeden kompletní postup tak, abyste získali co nejvyšší score. Tak tedy tips
& hints:
Kde postavit město
Stavte města ekonomicky: nedovolte, aby dvě města zabírala jedno pole
(ono by ho zabralo pouze jedno z nich a to druhé by mělo o čtvereček méně).
Na druhou stranu se snažte využít pokud možno veškerou úrodnou plochu. Snažte
se vybírat místo, kde je poblíž aspoň jeden lépe dva nebo tři vylepšené
terény (viz tipy povrchu). Rozhodně by poblíž měly být nějaké kopce,
abyste mohli těžit - aby město rychleji vyrábělo potřebné stavby a
jednotky. Není bezpodmínečně nutné, aby město mělo přístup k moři,
pokud v něm ovšem nechcete vyrábět lodě. Naopak je výhodnější stavět města
ve vnitrozemí, protože voda se nedá nijak zušlechtit. Než postavíte město,
na čtverečku, kde bude stát, postavte cestu, lépe železnici, aby průjezd městem
nezdržoval vaše jednotky. Můžete pod ním postavit i zavodnění, ale to už
není bezpodmínečně nutné.
Okolí města
Co nejdříve se snažte okolí měst zušlechtit Settlery. Jak říká jeden
můj kamarád, Settlerů není nikdy dost. Hluboká pravda. V počátcích hry
se vám pravděpodobně bude Settlerů nedostávat. Proto ze začátku osadníky
využívejte ke stavbě nových měst - teprve když se slušně rozvinete (tak
8-10 měst) je začněte využívat i k jiným účelům. Snažte se zušlechtit
KAŽDÉ políčko: Irragination na všech terénech, kde jde, ovšem s výjimkou
kopců - tam stavte Mining. Všude pak stavte cesty, později železnice.
Mysleli byste si možná, že úplně postačí pospojovat města, ale cesty a
železnice zvyšují obchod, takže se je vyplatí stavět na všech obhospodařovaných
čtverečcích. Naopak nemusíte vůbec stavět pevnosti - jsou zkrátka na nic.
Nemáte-li co dělat (málokdy), můžete se pustit do jejich výstavby.
Stavby ve městě
Rozhodně nestavte žádné zbytečné stavby: platíte totiž za jejich údržbu.
Do každého města ovšem patří Granary zabraňující nežádoucím ztrátám
obilí, potom Aqueduct, který umožňuje lepší růst a Factory zlepšující
výrobu (tu ale občas stavět nemusíte). Další stavby, které se vyplatí,
jsou v případě nepokojů Temple, Colosseum a Cathedral. Vedete-li ovšem svou
civilizaci s citem, nebudete jich téměř vůbec potřebovat. Ovšem nemusíte
se strachovat, zda se jejich výstavba vyplatí. Pokud ve městě vyrábíte
hodně jednotek, stojí za to se zamyslet nad postavením Barracs. Máte-li ve městě
Factory, postavte k ní s klidem přídavnou elektrárnu, nejlépe nějakou
ekologickou - nebude-li totiž ekologická, budete muset přistavět ještě
podobné zrůdnosti jako recyklační centra a hromadnou dopravu, jejichž
stavbu si můžete ekologickou elektrárnou ušetřit… Ostatní stavby většinou
stavět nemusíte, i když ve specifických případech se vyplatí dvojice
Marketplace/Bank nebo Library/University. Rozhodnutí, zda je postavit či ne,
není většinou jednoduché a vše záleží na okolnostech. Takže ten problém
nechám na vás… :-) Se stavbami se pojí ještě jedna finta: v začátcích
a v koncích, kdy nemáte v nějakém městě co stavět, dejte stavět nějakou
stavbu a po dohotovení ji prodejte - můžete si tak docela slušně vydělat.
Zázraky neboli divy světa
Zázraky (wonders) jsou stavby, jejichž výstavba trvá dlouho, stojí hodně
peněz, ale výsledný efekt stojí za to. Většinou. Proto je potřeba se naučit
rozlišovat mezi dobrými a špatnými zázraky. Především vyřaďte a
nestavte, dokud nebudete mít roupama co dělat, zázraky s omezenou dobou trvání
(tj. třeba Oracle, Pyramids, Hanging Gardens). Při rychlém tempu vynalézání
(základní předpoklad pro úspěch v Civilizaci) vám totiž jejich posilující
efekty dlouho nevydrží. Potom nestavte zázraky omezující se na jedno město
- nebo lépe, stavte je jen v naprosto zjevných případech, kdy je jasné, že
je dané město nezbytně potřebuje. Co se "kontinentálních" zázraků
týče, dejte si pozor, abyste je nepostavili na ostrově nebo na malém
kontinentu, popřípadě na kontinentu, který jejich efekty nutně nepotřebuje…
Abych byl konkrétní: před odjezdem na moře si postavte Magellan´s
Expedition. Stavte Darwin´s Voyage až ke konci hry, kdy budete potřebovat
rychle dlouho trvající zázraky jako Genetic Engineering, Space Flight atp. Výborný
je Hoover Dam - odpadá starost se stavbou elektráren. Další zázraky, které
se vyplatí stavět, jsou: Apollo Program, Cure for Cancer, Issac Newton´s
College, J.S.Bach´s Cathedral, Manhattan Project, Michelangelo´s Chapel,
United Nations a Women´s Suffrage.
Jednotky
Ve hře je několik jednotek, které v podstatě nemá smysl používat a
naopak některé, bez kterých se neobejdete. Proto si projdeme, které jednotky
má smysl v jednotlivých obdobích používat. Na začátku si vyrobíte nějaké
ty milice - jistota je jistota. Brzy ale přijde daleko lepší obranná
jednotka - Phalanx. V této době používejte k útoku buď Chariot nebo
Catapult. Občas můžete použít i Legion, ta je ale slabší. Důležitou změnou
je vynález mušketýrů. Těmi okamžitě nahraďte staré falangy, protože mušketýři
chvilku vydrží. I do útoku vám brzy přibude užitečná a silná jednotka -
Cannon. Poslední etapou je doba moderní. Tam dostanete do obrany nejdřív
vynikající Riflemeny a potřebujete-li se v době Mechanised Infantry ještě
bránit, určitě vám tato jednotka dobře poslouží. Do útoku potom klasika
Armor, později se vyplatí útočit s Artillery, Battleship a Nuclear. Letadla
vůbec používat nemusíte. Snažte se s jednotkami jako Cannon nebo Catapult vždy
držet 2 pole od soupeře - on se posune o 1 a vy na něj následně můžete zaútočit.
Katapulty a kanóny mají slabou obranu, takže se snažte ničit soupeři
jednotky tak, aby na vás nemohl zaútočit v jednom svém tahu. Naopak musíte-li
se bránit soupeřovým kanónům a katapultům, vezměte si na to nějakou
rychlejší jednotku (třeba Knights nebo Armor) a v jednom tahu dojeďte a zaútočte.
Využívejte Battleship k ničení hloupých nepřátelských jednotek, které
si stouply na břeh a hlavně k ochraně Transportů narvaných jednotkami.
Transport nemusíte vždy naplňovat úplně, stačí do něj dát třeba jen 5
nebo 6 jednotek - může se stát, že vám ho soupeř nějakou náhodou zničí,
a pak byste přišli hned o 8 drahocenných jednotek. Jste-li pod republikou
nebo demokracií, vůbec nemluvte s cizími vůdci - nabídnou vám totiž mír
a vy jej budete muset přijmout. Chcete-li později rozpoutat válku, je několik
možností: - nastolit na chvíli anarchii a zaútočit, pak zvolit republiku a
už jste ve válce nebo - vyprovokovat soupeře například ničením polí nebo
kempováním (zakopáváním se) poblíž jeho měst. Vůbec hojně využívejte
funkci Fortify, nezapomeňte, že tutéž funkci můžete použít i ve městě.
Navíc nemusíte každý tah danou jednotku odklepávat mezerníkem. Hojně využívejte
Diplomatů a Caravan. Velmi vám (obzvláště na těžší obtížnosti) ulehčí
cestu k vítězství, ať už politickému nebo ekonomickému.
Postup k vítězsrví
Úplně prvním vaším úkolem je najít vhodné místo pro založení prvního
města. Doporučuji udělat jeden tah osadníkem a hru uložit. Pak můžete
okolí pěkně projezdit, zjistit nejvýhodnější místo, hru nahrát a
vyrazit přímo k němu. První město spíše postavte v terénu bez hor - bude
se vám rychleji zvětšovat. Následně začněte vyrábět nějakou tu milici
na obranu a stáhněte daně na minimum, abyste ještě vydělávali. Později
budete daně asi muset trochu zvýšit, nikdy ale nechoďte nad 30, v nejhorším
případě nad 40 procent, vynalézání by se příliš zpomalilo a nezapomeňte:
kdo má lepší technologii, vyhraje. První, co potřebujete, je změnit způsob
vlády, protože despocie vás příliš omezuje. Proto se rychlým sledem vynálezů
ALPHABET, CODE OF LAWS, WRITING, LITERACY a THE REPUBLIC dostaňte k nejlepšímu
způsobu vlády a ihned jej nastolte. Ze začátku vyrábějte hodně osadníků,
v každém nově postaveném městě nejdříve vyrobte jednu obrannou jednotku
a pak hned začněte vyrábět osadníka. Později, až se zvedne velikost tak
na 5, vyrobte dalšího, který zušlechtí okolí. Teprve když se pořádně
rozrostete (8-10 měst), začněte zušlechťovat jejich okolí, aby rychle
rostla. Nestavte zbytečně budovy, které nepotřebujete - museli byste platit
za jejich údržbu. Naopak stavte cesty, zavodnění a doly. Nevydávejte se
zbytečně na moře. Počkejte si až na dobu, kdy to bude kvůli rozšíření
nezbytně nutné, popřípadě na vynález Magellan´s Expedition a Transportu.
Měli byste se snažit v době výjezdu na moře mít už postavenou Magellanovu
výpravu. Nezapomeňte transportní lodě doprovázet křižníky nebo bojovými
loděmi, abyste je ochránili před výpady nepřítele. Nezapomeňte, že některé
lodě můžete využít i proti pozemním jednotkám. Co se vynalézání týče,
vaší další metou by měly být železnice. Jakmile je vynaleznete, postavte
na všech čtvercích měst a mezi nimi Railroad, aby se vaše jednotky mohly
rychle přesouvat. Pozor, železnicí mohou využívat i barbaři a rychle se
tak dopravit do nehlídaného města: proto mějte v každém městě ne jednu,
ale raději dvě dobré obranné jednotky, které upgradujte vždycky, když
vynaleznete nový typ. Nebojte se využívat diplomatů, ušetří vám spoustu
práce. Jinak nepoužívejte špatné jednotky (viz sekce taktika) a i když
soupeře zničíte, nechte mu jedno město, okolo kterého naskládejte tanky,
abyste měli co největší score. Pak se můžete plně věnovat vynalézání
a stavbě vesmírné lodi. Mimojiné - SPACE FLIGHT bude vaší další metou po
vynálezu RAILROADu. Jakmile vynaleznete vesmírné lety, objevte ještě
technologie potřebné k výrobě modulů a pohonu, jinak vám bude Space flight
na nic.
A jak dosáhnout nejvyššího skóre?
- postavte všechny zázraky
- nedovolte žádné nepokoje ve městech
- neprodukujte žádné znečištění
- vynalezněte všechny technologie a co nejvíc future technology
- udržte na planetě co nejdéle mír
- vypusťte loď v roce 2085, tzn. aby doletěla v roce 2100, což je konečný
letopočet pro nejlehčí obtížnost. S každým stupněm obtížnosti je
to o 20 let méně.
| Návody | Autori |