OTHER | ||
CALENDAR FORUMS COMPANIES TOP 10 BUY GAMES | ||
USER | ||
Login Registration Users | ||
Games Store | ||
ABCgames | ||
Contact, RSS, Cooperation | ||
STATISTICS | ||
Online 3995 users | ||
Zobrazení: | 41576 | |
Autor návodu: | ([!J])krY, ABCgames |
Môžem o sebe povedať, že som skúseným hráčom QIIIA aj keď sa ani zďaleka nemôžem porovnať s profesionálnymi hráčmi. QIII hrám už viac ako dva roky, predtým som začínal svoju "deathmatch kariéru J" na Quake2, Unreale a UT.
Každý dobrý QIII player hrá tak, aby mal čo najlepšiu viditeľnosť a čo najlepšie ovládanie.
system:
game options:
Môžete zapnúť simple items, niekomu vyhovujú viac ikonky ako modely zbraní.
Keďže niektoré príkazy z menu nefungujú, musíme si pomôcť konzolou.
Pustite si nejakú mapu a do konzoly (konzola sa zapína klávesou [~] vedľa [1]) napíšte tieto príkazy:
/r_picmip 5 | (je to vlastne texture detail, 0 je najvyšší detail. Tým, že ste dali v options texture detail na minimum, nastavili ste ho na 3, nižší detail ide len cez konzolu. Skúste 5, 6, 7, textúry budú takmer jednofarebné, teda postavy nesplývajú s prostredím, a o to tu vlastne ide) |
/cg_shadows 0 | (vypne tiene) |
/cg_fov 110 | (zorný uhol, môžete zmenit ako vám bude vyhovovať, default je 90) |
/cg_drawgun 0 | (vypne zobrazovanie zbrane, menej "bordelu" na obrazovke) |
/cg_railtrailtime 50 | (dĺžka zobrazovania stopy po strele railom) |
/cg_noprojectiletrail 1 | (vypne dym)** |
/r_intensity 1.2 | (lepší kontrast) |
/cg_drawfps 1 | (nemusí byť, zobrazuje fps-vykreslované obrázky za sekundu) |
/cg_drawtimer 1 | (zobrazuje čas) |
/cg_draw3dicons 0 |
/cg_drawattacker 0 |
/r_lodbias 3 |
Po zadaní niektorých príkazov vám konzola napíšte, že príkazy budú použité po reštartovaní.
Nereštartujte Quake, na reštartovanie grafiky je príkaz /vid_restart. Používajte ho vždy, ak vám napíšte túto hlášku.
Takže ste napísali /vid_restart. Ako sa vám páči nový quake? Nič moc, však? Vyzerá to horšie ako quake 1. Ja viem, ale skúste si zahrať. Garantujem vám, že budete aspoň o 30% úspešnejší, často aj oveľa viac. Postavy teraz nesplývajú s pozadím, krásne vidno každú raketu, granát i plasmovú guľku, no vlastne teraz je to už kocka :))
Podotýkam, že sú aj pro hráči, ktorí nemajú taktéto nízke nastavenia, napr. majú picmip 1 a podobne. Ak sa naučíte dobre hrať, hra na najvyšších detailoch už nerobí také problémy a je to skvelá zábava.
VŠETCI profíci hrajú na ľavej strane klávesnice, teda klávesy ASDW, prípadne ADWX. Zabudnite na "numerky", ja som bol niekedy tiež zástanca klasických šípok, no teraz si neviem nové ovládanie vynachváliť.
Odporúčam najprv všetky nastavenia ovládania vymazať (DEL) a odznova nastaviť.
mouse speed | - | nastavte si radšej ručne cez konzolu, príkaz /sensitivity XX, XX je číslo, default je 5. Prezradím vám, že pro hráči hrajú na veľmi nízkej citlivosti, 1,5 - 3,5, kombinujú to s akceleráciou myši, akcelerácia = to, o koľko sa otočíte nezáleží už tak na dráhe, ktorú prejdete myšou po podložke, ale na tom, ako rýchlo myšou pohnete (trhnete). Vyskúšajte si to, príkaz /cl_mouseaccel XX, default je 0, skúste 0,5 - 2,5. btw :) nízka citlivosť je na to, aby ste jednoducho vedeli lepšie trafiť. |
invert mouse | - | záleží na tom, aký ste typ, buď pri pohybe myšou dopredu pozeráte dole, alebo hore. Ja som invert, teda mám invert mouse na ON a keď posuniem myš dopredu, pozerám dole (ako v lietadle) |
look up | - | toto vám absolútne netreba, môžete jednoducho vymazať stlačením DEL |
look down | - | tak isto, vymazať |
mouse look | - | tak isto, vymazať |
free look | - | zapnúť, bez otázok, veď predsa chcete pozerať myšou, nie? |
center view | - | zbytočné, vymazať |
zoom view | - | zoomovanie, najlepšie dať na pravé tlačítko myši, ak ho nepoužívate na niečo iné (jediná vec na ktorú sa ešte môže použiť je skok) sila zoomu sa nastavuje príkazom /cg_zoomfov XX, default je 22,5, optimálne je 55 - 60 |
joystick | - | čo to je?? ;) OFF! |
always run | - | ON |
run/walk | - | niekedy sa chodenie zíde, najmä ak chcete aby vás súper nepočul, lebo pri chodení nepočuť kroky, ja mám nastavené na CAPS LOCK |
walk forward | - | W* |
backpedal | - | S/X* (niekto sa z toho smeje, ale ja fakt idem dozadu palcom) |
step left | - | A/* |
step right | - | D* |
up/jump | - | SHIFT*/SPACE/MOUSE2 |
crouch | - | CTRL*/C |
turn left | - | nič |
turn right | - | nič |
sidestep/turn | - | nič |
* takto to mám nastavené ja, nastavte si, ako sa vám páči.
SHOOT:attack | - | MOUSE1, teda ľavé tlačítko myši |
next weapon | - | prakticky nepotrebné, ale ak veľmi chcete tak sa na to hodí jedine koliesko myši |
prev weapon | - | to isté |
autoswitch weapons | - | OFF (!) |
Hlavná výhoda ovládania na lavej strane klávesnice je, že máte okolo pohybových klávesov dosť voľných klávesov, na ktoré si môžete dať zbrane. Tak môžete behať, skákať, robiť všetky možné pohyby, a pritom si zmeniť zbraň na tú, ktorú práve chcete a postačí vám na to jeden jediný dotyk.
gauntlet | - | R |
machinegun | - | V/2* |
shotgun | - | F |
grenade launcher | - | S |
rocket launcher | - | E |
lightning | - | Z |
railgun | - | Q |
plasma gun | - | C |
BFG | - | 4* |
* čísla nie na numerickej klávesnici ale klasické čísla pod F-kami. Nastavte si zbrane tak, ako chcete, môžete však aj jednoducho použiť moje nastavenia zvykunúť si na nich.
MISC:show scores | - | TAB |
use item | - | ako chcete, ja mám ALT |
gesture | - | ako chcete, ja mám SPACE |
chat | - | T |
team chat | - | Y |
ostatné chaty nepotrebujete |
Ešte raz pripomínam, že toto sú prevažne moje nastavenia, možno vám budú vyhovovať, odporúčam najprv skúsiť moje a tak sa rozhodnúť. Ovládanie môže byť aj posunuté trochu doprava, napr. pohybové klávesy budú SDFE, alebo JKLI a pod. Možno si myslíte, že doteraz ste hrali "doomovky" na iných nastaveniach a tie moje sú nanič. Len podotýkam, že to, o čom tu píšem sú moje skúsenosti za niekoľko rokov hrania DM a všetko je to optimalizované na čo najväčšiu efektívnosť.
PLAYER
Vyberte si model, aký sa vám páči. Je tu aj možnosť mixovania modelu a hlavy. Teda nie je problém mať napr. telo DOOMa a hlavu Sarge, alebo telo Sarge a hlavu Visora. (skúste niekedy kombináciu tela nejakého človeka a hlavu ORBB ;))
Aby som nezabudol, príkaz na zmenu hlavy je /headmodel XXXX XXXX je model/skin, napr. Sarge/red. Ak dáte LEN model, teda bez lomítka a skinu, budete mať hlavu základného skinu modelu, ktorý ste uviedli.
Name | - | je jednoduché napísať meno, no môžete mať aj farebné meno. Stačí pred písmenom napísať ^X , X je číslo od 0 po 7 napr. ak mám meno krY, pričom k a Y je modré, r je červené, teda napíšem: ^4k^1r^4Y. |
Handicap | - | NONE! nikdy nemeniť, ak dáte napr. číslo 75, tak vaše maximálne zdravie bude 75 a viac nemôžete nazbierať. |
Effects | - | farba stopy po Raile. nastavuje sa aj príkazom /color1 X, X- číslo od 0 po 7 |
Ok, config je hotový. Najlepšie si ho hneď uložiť. Do konzoly napíšte /writeconfig XXX.xxx , napr. /writeconfig kry.cfg. Odteraz, ak sa náhodou config pokazí alebo vám ho niekto zmení, jednoducho napíšte do konzoly /exec XXX.xxx, v mojom prípade /exec kry.cfg, ak treba, reštartujte príkazom /vid_restart a config je v pôvodnom stave.
Skúste si trochu zahrať, či vám config vyhovuje. Ak nie, zmeňte si to čo treba a opäť ho uložte, ako predtým.
OK, prejdeme ku zbraniam. Všetky sú super, veď uvidíte. každá má svoje výhody a sú situácie, kedy je najvýhodnejšie použiť práve ju.
GAUNTLET | - | elektrická pílka. ak sa napr. začne na vás niekto lepiť, teda telo-na-telo, alebo sa jednoducho naskytne príležitosť a súper je veľmi blízko, stačí vytiahnuť gauntlet a po pár zárezoch padne na zem. Pri plnom zdraví sú potrebne 2 - 3 zárezy, ak má súper napr. zdravie 50 a nemá štít, postačí jeden zárez. |
MACHINEGUN | - | základná zbraň, ak sa naučíte dobre mieriť, resp. "držať crosshair stále na súperovi", je to zabiják. Každý náboj zoberie 7 % zdravia, a machinegun vystrelí tak 7 nábojov za sekundu, na veľkú vzdialenosť sa však presnosť stráca. Je vhodná ako dorážačka po zásahu railom alebo raketou, ak súper uteká. |
SHOTGUN | - | brokovnica, v klasickom QIII vystrelí 11 brokov, čím ďalej je terč, tým je rozlet brokov väčší, to je pochopiteľné. Je veľmi vďačná na blízky boj, napr. tam, kde sa dá použiť aj gauntlet, ak sa úplne natlačíte na súpera, tak jediný výstrel do tela môže zobrať 100% zdravia, je taktiež vhodná ako dorážačka. |
GRENADE LAUNCHER | - | granátomet, veľmi ťažko sa granátmi triafa do tela, ale ak sa vám do podarí, "zožerie" súperovi veľa zdravia. Dobre sa používa hlavne na "čistenie" takže hádžte ich do chodieb, dier, za roh, a všade tam, kde by mohol niekto byť, resp. bude tadiaľ o pár sekúnd prechádzať. |
ROCKET LAUNCHER | - | raketomet, netriafajte do tela, ale súperom pod nohy, alebo do steny pri ktorej je súper. Triafať do tela sa dá, ale vyžaduje to veľa cviku a predvídavosti. Príležitosť dostávate, keď súper vyskočí na "skákačku". (to je tá okrúhla blikajúca vec na zemi, ktorá vás vyhodí do vzduchu). Trénujte v Q3DM17, ak sa naučíte triafať vo vzduchu, je to fakt nádhera. |
LIGHTNING | - | jednoducho zabijak. Vysaje život zo súpera za niekoľko sekúnd. Musíte sa naučiť držať crosshair na súperovom tele, podobne ako pri machinegune. Potom dokážete "zdravého" súpera zložiť za 2-3 sekundy. |
RAILGUN | - | naučiť sa triafať railom je podľa mňa najväčšie umenie v QIII čo sa týka zbraní. Zvyčajne stačí jedna rana, no ak má súper štít, či viac ako 100% zdravia, musí dostať rany dve, či tri. Ideálne je kombinovať rail so zbraňami ako plasma lebo lightning. Jednoducho strieľate nepriateľovi plasmou či lightningom do tela a keď príde tá správna chvíľa, vytiahnete rail a zasadíte mu smrtiaci úder. (tlačidlo FIRE ani nemusíte púšťať, stačí len stlačiť tlačidlo, na ktorom máte rail. takéto fragy sú najkrajšie). Ak trafíte railom 2x za sebou, dostanete IMPRESSIVE, je to niečo ako vyznamenanie. |
PLASMA GUN | - | plazma, je veľmi účinná zbraň, musíte sa však naučiť predvídať súperov pohyb, pretože chvíľu trvá, kým výstrel dorazí do cieľa. Chce to len tréning, tréning a tréning. |
BFG | - | všetci sme predsa hrali dooma, big f***** gun je klasika, avšak pri serióznom hraní sa táto zbraň nepoužíva, je len v niekoľkých arénach a pre tie už zvyčajne existujú upravené verzie bez BFG. Je to jednoducho nespravodlivá zbraň a tú chytia do rúk len úplní looseri. Napríklad ja som ju za celý čas čo hrám QIII (>2 roky) v žiadnom zápase nepoužil a ani nepoužijem. |
Dúfam že nemusím nikomu pripomínať, že je nutné stále byť v pohybe. Behať, skákať, len nie stáť, či čupieť. Uhýbať sa raketám, granátom a plasme, pohybovať sa nepredvídateľne, strieľať čo najpresnejšie. Donekonečna zbierať štít(!), náboje a zdravie. Bez štítu ani nechoďte do boja. Po každom súboji okamžite doplňte zdravie a štít. Možno tomu ešte neveríte, ale aj obyčajný malý HEALTH (+5%) či SHARD (+5% štít) vám môže zachrániť život a pridať frag.
Počúvajte súperove kroky, musíte stále vedieť, kde sa práve nachádza a prekvapiť ho.
Nikdy necampujte (campovať - stáť na mieste a čakať, kto pôjde okolo a zaútočiť). Campujú len chudáci. naučte sa rýchlo rozhodovať, akú zbraň v akej situácii použijete. Pri jednom útoku môžete vystriedať aj niekoľko zbraní, napr. streliť raketu pod nohy, pridať hneď rail a doraziť brokovnicou či machinegunom. Každú mapu, ktorú hráte musíte mať dokonale prečítanú, vedieť, kde sa čo nachádza a v akom intervale sa veci objavujú.
Quake III Arena je veľmi vyspelý engine a umožňuje trickjumping, čo sú triky spojené s pohybom, najmä skokmi. Na to sa používa raketomet, granáty, plasma a BFG (zriedkavo)
rocketjump | - | choďte dopredu, rýchlo sa pozrite dole na nohy, vyskočte a hneď vystreľte raketu, potom vyrovnajte pohľad. Snažte sa vyskočiť a vystreliť naraz. rocketjump sa dá aj nabindovať (nastaviť tak, aby ste ho urobili jediným stlačením klávesy) ale tak sa dá robiť iba jediným spôsobom. Manuálne ho môžete robiť dopredu, dozadu, do boku, regulovať výšku atď. Rocketjump samozrejme zožerie nejaké to zdravie, ale väčšinou stojí za to. Môžete sa tak dostať na neprístupné miesta. |
grenade jump | - | na skákanie sa používa granát. Pozrite sa rovno dole na nohy, vystreľte granát a čakajte, okamih pred výbuchom granátu naňho nabehnite a vyskočte. Mal by vám pod nohami vybuchnúť práve keď vyskakujete. Ak ho urobíte dobre, skok bude takmer taký vysoký ako rocketjump. Takisto sa dá robiť rôzne, dokonca aj kombinovať s rocketjumpom. Urobte grenadejump, ale pri výskoku pridajte raketu pod nohy a skok bude dvojnásobne vysoký. |
BFG jump | - | je to skôr pre zábavu, pretože bfg sa málo používa. Robí sa tak isto ako rocketjump ale zožerie veľa zdravia. |
plasma climbing | - |
šplhanie sa plasmou po stene. Stena musí byť rovná, bez výstupkov alebo dier. Choďte úplne ku stene. Crosshairom namierte presne na roh, kde sa spája stena s podlahou, príp. o milimeter vyššie. Držte tlačidlo dopredu, vyskočte a hneď začnite páliť plasmou. Držte tlačidlo dopredu aj fire kým nebudete navrchu. Jeden tip: ak sa vám zdá, že vyšplháte len pár metrov nech robíte čo robíte, skúste do konzoly napísať /g_synchronousclients 1 a /sv_fps 125. Tieto dva jednoduché nastavenia servera (žiadne cheaty) vám umožnia vyšplhať oveľa vyššie. Ako máte vedieť, že ste sa to skutočne naučili? Otvorte si mapu Q3DM6, choďte do stredu mapy s pentagramom na podlahe. Pred sebou máte vysokú "skákačku", ktorou sa dostanete na najvyššie poschodie, až k rakete. Skúste sa bez použitia skákačky po jej boku vyšplhať plasmou až na vrch. nemožné? Verte mi, dá sa to. ak to zvládnete, naučili ste sa plasma climbing. |
Posledné trickjumpy sa robia bez použitia zbraní. Sú to STRAFEJUMP a CIRCLEJUMP.
STRAFEJUMP | - | dá sa ním skočiť ďalej ako normálnym skokom. Jednoducho spolu s tlačidlom JUMP držte ľavý alebo pravý strafe (move left, move right). Mali by ste skočiť ďalej. Obyčajný strafejump sa nepoužíva, je to len základný pohyb pre CIRCLEJUMP |
CIRCLEJUMP | - |
rozšírený strafejump, pridáte rotáciu myšou. robí sa ako jediný skok, alebo bunnyhop, teda viac skokov za sebou, ktorými získate veľkú rýchlosť. jednoduchý skok: Na kraj diery*, ktorú chcete preskočiť nenabehujte priamo, ale pod 40-90 stupňovým uhlom, keď dorazíte k okraju, musíte sa myšou čo najrýchlejšie otočiť priamo k okraju, skočiť a súčasne držať ten strafe, na ktorú stranu sa myšou otáčate. Nerozumiete? uvediem príklad. skúste preskočiť dieru v mape Q3TOURNEY4, v strede od jedného zdravia k druhému. Je to veľká diera ale patrí medzi najzákladnejšie skoky, ktoré by mal quaker ovládať. Skúsime to ľavým circlejumpom. Dieru preskočím od pravého zdravia k ľavému (keď sa pozerám od skákačky, ktorá ma vyhodí k railu). Idem blízko okraja smerom k tomu pravému zdraviu(idem pozdĺž diery), keď k nemu dorazím, prudko sa otočím doľava (takmer sa otočím o 90 stupňov, takže sa pozerám priamo na ľavé zdravie) a hneď skočím a súčasne držím ľavý strafe. Ešte počas letu držím jump aj ľavý strafe a jemne sa otáčam doľava, takže keď dopadnem, som trochu "pretočený" doľava. Dá sa to samozrejme aj z opačnej strany, ale potom užpravým strafe jumpom. Dúfam, že som to napísal dosť zrozumiteľne, i keď sa to zrozumiteľne napísať nedá, treba to vidieť a skúsiť. bunnyhop: Urobte prvý skok ako jednoduchý circle jump. Avšak pred dopadom pustite jump a znova ho stlačte a držte. To spôsobí, že keď dopadnete, opäť sa automaticky odrazíte. Keď sa odrazíte, hneď držte druhý strafe a otáčajte sa na druhú stranu. Pred dopadom opäť pustite jump a znova ho stlačte, Po odraze držíte zase opačný strafe a otáčate sa do opačnej strany atď. Ak vám to nejde, skúste to najprv bez myši. jednoducho skáčte stále dopredu a používajte len strafe. Ľavý, pravý, ľavý, pravý atď.. Aj takto sa dá nabrať určitá rýchlosť, ale nie taká ako keď pridáte rotáciu myšou. V praxi taký bunnyhop vyzerá, akoby ste sa počas neustáleho poskakovania dopredu pozerali raz na jednu stranu, raz na druhú. |
Circlejump si vyžaduje STRAŠNE veľa tréningu a trpezlivosti. ak chcete, zožeňte, alebo stiahnite si z internetu nejaké to demo alebo video o trickjumpoch, prípadne hocijaké iné demo/video od profíkov a tam uvidíte, aké kúsky sa dajú vystrájať v QIII Arena (niekoľko takýchto ukážok si môžete stiahnuť aj kliknutím na link na konci tohto návodu).
* ako som spomenul, circlejump nie je len na preskakovanie dier ale aj na naberanie rýchlosti.
Q: | po zmene configu je viditeľnosť síce dobrá, ale niektoré postavy protihráčov sú príliš malé. |
A: | v klasickom QIII sa model nepriateľa nedá napevno nastaviť, ale dá sa zariadiť aby mali všetci taký model ako ty (samozrejme len na tvojej obrazovke ;)) v game options zapni force player models a nastav si nejaký väčší model. |
Q: | pri hre mi ostatní hráči na obrazovke nejak trhajú. |
A: | nastav väčšiu hodnotu pre /sv_fps. čím väčšie číslo nastavíš, tým bude ich pohyb hladší. na úplne hladký pohyb by malo stačiť 60. |
Q: | plasma climbing mi nejak nejde. vyšplhám sa vždy veľmi nízko. |
A: | nastav si viac /sv_fps, ideálne je 125. A zapni synchronizáciu klientov (tá musí byť zapnutá aj keď chceš nahrávať demo) /g_synchronousclients 1 |
Q: | na akej obtiažnosti mám hrať s botmi? |
A: | podľa možnosti sa vyhýbaj hre s botmi, ak môžeš hrať s ľuďmi, pretože boti sú jednoducho sprostí, robia stále to isté a aj keď sa zdá že sú neprekonateľní, majú veľa chýb a okrem toho na vysokých obtiažnostiach podvádzajú (!), ich zbrane k tomu berú tebe viac zdravia ako tvoje zbrane im. Ale ak to už musí byť, úplný začiatočník by si mal najprv pobehať po arénach bez botov a potom sa vrhnúť na druhý skill BRING IT ON, postupne však obtiažnosť zvyšovať. Skúsenejší hráči by mali začať na treťom či štvrtom skille, teda HURT ME PLENTY a HARDCORE. Posledný skill je len pre tých, ktorí majú už niečo odfragované, avšak musím varovať, že niektorí boti majú na NIGHTMARE obtiažnosti tendenciu používať LEN railgun, ktorým triafajú mimoriadne presne, ak sa pozriete na ich hru z ich pohľadu, tak vidíte, že crosshair prakticky stále držia na súperovi, takže nie je pre nich problém kedykoľvek trafiť. NIGHTMARE skill sa však DÁ zvládnuť, je však potrebné po celý čas mať kontrolu nad mapu, zbierať všetky zbrane, štíty a zdravie botovi spred nosa atď. ,čo sa však pri hre s človekom nedá vždy. |
Q: | chcel by som si trochu zatrénovať ale chcem pri tom používať cheaty. |
A: | spusť si arénu s cheatmi - rovno v menu pusť konzolu a napíš /devmap XXX, XXX je názov mapy, je vo formáte Q3DMx alebo Q3TOURNEYx, x je číslo, napríklad Q3DM6 alebo Q3TOURNEY4. |
Q: | čo je FFA, Tournament, Teamplay a CTF? |
A: | FFA je Free For all Deathmatch, teda "každý na každého", jednoducho sa mlátite medzi sebou ako príde. vhodné na pobavenie, nie na seriózny zápas. Tournament je štýl hry "jeden na jedného", keď sa obidvaja hráči dostanú do arény, začne sa odpočítavanie, počas ktorého sa môžu trochu rozcvičiť, fragy sa vtedy neberú do úvahy. Po skončení odpočítavania sa aréna reštartuje a zápas sa začína. Po zápase nasleduje zápas v ktorom sa stretnú víťaz a prvý spectator (divák), ktorý sa doteraz len pozeral. Teamplay je teamová hra, team proti teamu. Väčšinou je to červený team proti modrému teamu.fragy sa spočítavajú dohromady pre každý team, pri zabití spoluhráča sa teamu frag odpočíta. (dá sa to vypnúť ak nastavíme pri spúšťaní hry Friendly Fire OFF) CTF - Capture The Flag - teamová hra, pri ktorej má každý team svoju základňu a v nej svoju vlajku. Úlohou každého teamu je preniknúť do základne nepriateľského teamu, uloviť vlajku a priniesť ju do svojej základne. |
Tu si môžete stiahnuť nejaké ukážky (demá) do Quake III (870kB)
prajem gl (good luck)
([!J])krY
pozn. na prehravanie dem, treba mat verziu Quake III Arena point release 1.31 (funguje aj 1.30 ale treba zmenit priponu z *.dm_67 na *.dm_66)
© 99-2022 ABCgames.net |