Walkthroughs > S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
Úvod
Po výbuchu atómovej elektrárne sa v okolí Chernobylu vytvorila Zóna, ktorá je plná rádioaktívnych oblastí, dravých mutantov a nebezpečných anomálií rôznych druhov – proste nebezpečné miesto pre život, ktoré obkolesila armáda a dozerá na to, aby Zóna zostala uzavretá, jej nebezpečenstvá nech zostanú vnútri a vonkajší svet nech je pred ňou chránený. No napriek tejto ochrane Armády je v Zóne mnoho ľudí tvoriacich rozličné skupiny, ktoré sledujú svoje vlastné ciele. V zóne sú rozšírení stopári, ktorí si hovoria Stalkeri. Tí sa snažia žiť v Zóne, získavať cenné artefakty a možno na nich aj zbohatnúť. Sú tu členovia skupiny Čisté Nebo, ktorí sa snažia odhaliť tajomstvá zóny a skúmajú ju, skupina Sloboda, ktorá sa snaží o liberálnu koexistenciu so Zónou, skupina Povinnosť, ktorá sa snaží nastoliť v Zóne vlastný poriadok, aby mohli Zónu zničiť, Banditi, ktorí sa snažia priživiť na ostatných a napokon skupina Monolit, ktorí pracujú pre centrálne vedomie elektrárne.
Vzhľadom na to, že Zóna je plná nebezpečenstva, sú jej obyvatelia vždy ozbrojení a nedôverčiví, preto nečakajte vrelé privítania. Spojencov si musíte vytvoriť vašimi skutkami a je len na vás, ktorým frakciám budete pomáhať a budovať si s nimi lepšie vzťahy a zároveň proti ktorým budete bojovať, keďže niektoré frakcie sú nepriateľské aj medzi sebou navzájom. V poslednej dobe sa v Zóne objavili záhadné emisie, ktoré zabíjajú všetko v ich dosahu. Vy ste žoldnier, ktorý bol práve takouto emisiou zasiahnutý, keď prevádzal Zónou skupinu ľudí. Preberáte sa v základni skupiny Čisté Nebo, kde sú celkom prekvapení z toho, že ste emisiu prežili. Takže budete pátrať po pôvode týchto emisií a popri tom môžete skúmať oblasť, bojovať, zbierať artefakty a plniť postranné úlohy pre rôzne frakcie.
Úlohy, frakcie a postavy
Plnené úlohy sú zväčša rovnaké, niečo niekomu odniesť, alebo získať, či nájsť a následne priniesť, alebo niekoho zachrániť, či zabiť – zväčša členov frakcie, ktorá je nepriateľská voči tej, pre ktorú pracujete. Premyslite si, pre koho chcete pracovať. Vždy nejaká skupina ovláda z väčšej časti isté územie a ak sú voči vám nepriateľskí, máte to samozrejme náročnejšie a samozrejme pokiaľ ste s nimi zadobre, uľahčí vám to postup. Niektoré úlohy sa vám objavia aj sami, zväčša, keď je menšia skupinka niektorej frakcie napadnutá a požiadajú vás o pomoc. Väčšinou sú napadnutí mutantami, čo je dobrý spôsob nakloniť si frakciu pomocou napadnutým a zároveň si tým nepoštvete ich nepriateľov. Keď splníte viac úloh pre frakciu a nakloníte si ich dostatočne, môžete sa stať aj členom danej frakcie, čo vám prinesie isté výhody. Pokiaľ nie ste členom nepriateľskej frakcie a len si istú frakciu znepriatelíte, môžete si vzťah s nimi stále napraviť tým, že budete pre nich plniť úlohy. Odporúčam nechať si vedľajšie misie na neskôr (no pred odchodom do Limansku, tam sa už blížite k záveru hry), pretože niektoré hlavné úlohy plníte v súvislosti s niektorými frakciami.
V návode je spísaný len priamy postup hrou po jednotlivých oblastiach pri plnení úloh hlavnej príbehovej línie.
V jednotlivých oblastiach narazíte na vodcov táborov a skupín, od ktorých môžete prijímať úlohy pre ich frakciu. V táboroch narazíte aj na mechanikov, obchodníkov a barmanov. Barmani vám môžu vyplácať odmeny, môžete s nimi obchodovať, prijímať niektoré úlohy a získavať informácie. Obchodníci vám môžu vyplácať odmeny a samozrejme s nimi obchodujete - pri obchode disponujú najhodnotnejšími vecami. Mechanici vám vylepšujú vašu výbavu zbraní a brnení (výdrž, presnosť, atď. Nemôžete použiť všetky vylepšenia, vždy jedno zablokuje niektoré druhé), môžu vám ich opravovať a zadávajú vám vedľajšie úlohy (nájsť návody na nové vylepšenia).
Napokon sú tu ešte sprievodcovia, tých nájdete v základniach a aj v niektorých menších táboroch a sú to veľmi dôležité postavy, pretože vás za peniaze odvedú na rôzne miesta v rôznych oblastiach, čo vám ušetrí nudné a zdĺhavé putovanie. Poväčšine vás odvedú len na miesta, ktoré ste už predtým sami navštívili, takže prvotnému putovaniu v nových oblastiach sa nevyhnete. Samozrejme, čím väčšia vzdialenosť, tým zaplatíte viac, takže si rozmyslite, či sa radšej zdržíte putovaním a ušetríte peniaze, alebo zaplatíte za pohodlie.
Život, boj a anomálie
V jednotlivých oblastiach musíte byť opatrný. Máte síce zbrane a brnenia, no stalker nie je super bojovník a ani zbrane nie sú najpresnejšie, či najspoľahlivejšie. Preto využívajte vždy prostredie, kryte sa a snažte sa nebežať v ústrety nepriateľskej streľbe.
Pri boji sa snažte mieriť nepriateľom najviac na hlavu. Ich brnenia toho veľa znesú, niekedy aj celý zásobník, no po pár ranách do hlavy je po nich. Pri útoku zvierat je vhodné dostať sa na nejaké vyvýšené miesto (skalu, trosky) a tam ste v relatívnom bezpečí a môžete ich ľahšie postrieľať.
Pri boji môžete byť vážnejšie zranený a začnete krvácať, čo sa vám zobrazí symbolom kvapky krvi pri ukazovateli života. Vtedy použite obväzy na zastavenie krvácania, inak budete strácať život. Pri slabšom krvácaní môžete tiež počkať a po chvíli sa samo zastaví. Čakaním sa vám tiež obnovuje život, ale veľmi pomaly, preto sa na to nedá veľmi pri bojoch spoliehať.
Ďalej sa vám ešte môžu zjaviť symboly radiácie, ohňa, jedu a psionickej aktivity, tie vás varujú pred akútnym nebezpečenstvom rádioaktivity (v blízkosti sa mierne rozzrní obraz), jedu (vidíte stúpajúce výpary), ohňa (priamy oheň, alebo presúvajúce sa ohnivé pasce) a psionických útokov, ktorými oplývajú niektoré anomálie a mutanti. Ostatné útoky sú len krátkodobé a ubližujú vám, len keď ste im priamo vystavený (po psionickom zásahu ste ešte chvíľu dezorientovaný). Radiácia vás však zanecháva ožiareného. V inventári vidíte na ukazovateli v strede výšku vášho ožiarenia v závislosti od toho, ako dlho ste boli vystavený radiácii. Niektoré oblasti sú radiáciou priamo zamorené a taktiež radiáciu vyžarujú niektoré anomálie. Vždy ste upozornený na jej prítomnosť, takže sa od nej držte ďalej. Na zníženie radiácie potrebujete antiradiačné sérum, ktoré sa vyskytuje menej a je v strednej cenovej úrovni pri nákupe, ale zbaví vás radiácie kompletne. Po menších dávkach vám radiáciu z tela odstraňuje vodka. Tá je lacnejšia, častejšie ju nájdete, no po jej vypití na vás zaúčinkuje aj alkohol a ovplyvní na chvíľu vnímanie.
Pri postupe narazíte aj na množstvo anomálií rozličného druhu (blesky, radiácia, gravitačné), ktoré ohrozujú aj vás, no zároveň aj mutantov, či vašich nepriateľov. Tu ich takmer nevidíte, len občas miernu poruchu priestoru, či veternú aktivitu a keď sa k nim priblížite, budete varovaní pípaním vášho detektoru. Anomálie nevidíte tak priamo ako v predošlej hre, no máte tu na pomoc skrutky (navolíte si ich medzi zbraňami), ktorých máte neobmedzene a môžete ich hádzať pred seba a keď skrutka narazí na anomáliu, tak vám odhalí jej pozíciu a vy sa jej môžete vyhnúť. Detektory máte troch druhov; prvý je základný, ktorý máte od začiatku, druhý vás navádza k artefaktom v okolí ako kompas a tretí má už priamo displej a navedie vás priamo na presnú polohu artefaktu.
Výbava
Vždy sa vhodne zásobte. Pamätajte, že nemôžete uniesť viac, než 50 kilo vybavenia, čo sa zo začiatku zdá celkom v pohode, no aj munícia, či lekárničky, ktoré sú ľahké, spravia svoje pri väčšom množstve. Preto majte len obľúbené zbrane a muníciu vhodnú do nich. Rôzne zbrane totiž využívajú rozličnú muníciu (medzi vylepšeniami u mechanikov môžete u niektorých zbraní zmeniť používaný typ munície). Taktiež majte lekárničky. Sú tri druhy: červené, ktoré liečia zranenie, modré, ktoré liečia a zastavia krvácanie a žlté, ktoré liečia a znižujú účinky radiácie. Štandardom je nosiť hlavne červené, ktoré získavate najčastejšie a preto okrem nich noste aj obväzy, ktoré zastavujú krvácanie a tiež nejaké antiradiačné lieky, alebo vodku, ktorá taktiež znižuje účinky radiácie. Unesiete aj o niečo viac, než len 50 kíl, ale prejaví sa to rýchlejším vyčerpaním a spotrebovaním výdrže a keď presiahnete 60 kíl, tak sa nemôžete už ani pohnúť.
Pri výbere zbraní si všímajte ich štatistiky. V prvom rade preto, aby ste zistili, ktorá zbraň je vhodnejšia (presnosť, rýchlosť), ale tiež pre opotrebovanosť (u mechanikov si môžete nechať zbrane a brnenia opraviť, aby ste nemuseli stále zbrane meniť, zvlášť pokiaľ ste už investovali do vylepšenia zbraní). Viac opotrebované zbrane majú skôr tendenciu sa pri streľbe zaseknúť. Preto aj pri predaji sa pri rovnakom druhu zbraní zbavujte tých najopotrebovanejších.
Niektoré časti zbraní, ako zameriavač, tlmič, alebo prídavný granátomet môžete odmontovať (čo robte, tieto predmety sú cenné, tak ich nepredávajte), čo sa hodí, ak chcete predať opotrebovanú zbraň, alebo namontovať ich na kvalitnejšiu zbraň.
Predmety získavate samozrejme klasickým zabíjaním nepriateľov, ktorých oberáte o ich výbavu. Z tej si necháte čo sa vám hodí a čo nepotrebujete, predáte u obchodníkov, u ktorých si tiež môžete dokúpiť čo potrebujete. Nejakú odmenu tiež dostanete za plnenie úloh. Tiež rozbíjajte drevené krabice, prezerajte kovové krabice a otvárajte malé kufríky, v ktorých sa tiež môže objaviť nejaká výbava.
Ďalším spôsobom pre nabaľovanie sa je vyberanie ukrytých zásob. Prezerajte každú mŕtvolu (nielen tých, čo sami zabijete, ale aj mŕtvoly, na ktoré narazíte), sú na mape zobrazené šedou bodkou. Pri prehliadke niektorých získate od nich správu, kde ukryli zásoby, ktoré niesli a z rozličných dôvodov ich nevzali so sebou. Takéto miesta môžete zistiť tiež odkúpením informácií od niektorých postáv. Tieto miesta sa vám potom zobrazia na mape (v rozličných oblastiach, nie vždy v tej, kde ste vy) a vám už len stačí sa po ne potom zastaviť.
Medzi výbavu patria aj artefakty. Tie majú rôzne vlastnosti a môžu vylepšovať niektoré vaše atribúty (artefakty vkladáte do brnení. U mechanikov si môžete dokúpiť ďalšie sloty v brnení do ktorých môžete artefakty vkladať). No zároveň s pozitívnymi majú aj negatívne účinky (môžu napríklad zvyšovať odolnosť proti radiácii, no zvyšujú krvácanie, alebo znižujú odolnosť pri zásahu) a tak je na vás, či sa vám niektoré oplatí používať (vhodné môžete samozrejme kombinovať a použiť taký, čo má síce negatívny efekt, ale zároveň použijete ďalší, čo ten efekt ruší). V neposlednom rade môžete artefakty predávať za slušné ceny. Artefakty môžete získať najmä v okolí anomálií. Artefakty tu už nie sú tak ako v predošlej hre porozhadzované v blízkosti anomálií, nevidíte ich priamo a ani ich nie je tak veľa. Preto využívajte svoj detektor, ktorý, pokiaľ sa v blízkosti anomálií artefakt nachádza, vás k nemu navedie a samotný artefakt zbadáte až s pomocou detektoru a nie voľným okom, čo je síce divné, ale je to tak.
A. Bažiny
Bažiny sú vašou prvou základnou oblasťou, kde sa budete zoznamovať s hrou. Je tu základný tábor skupiny Čisté Nebo. Do neho sa nemôžete dostať priamo, pretože je zrejme skvele ukrytý a tak sa doň dostanete len pomocou sprievodcov. V tábore ste v bezpečí a zoznamujete sa s hrou. V močiaroch vonku, kde už sa pohybujete voľne je niekoľko centier (čerpacia stanica, rybárska dedina, ruiny dediny, pár táborísk, kostol, farmy). V niektorých, ktoré dobyjete, sa objavia sprievodcovia, ale inak tu nie sú žiadne podstatné postavy.
1. Pohovor si s Barmanom
Keď sa preberiete, pohovoríte si s Lebedevom, vodcom tábora. Po rozhovore si máte pohovoriť s barmanom. Začiatok sú len jednoduché úlohy, ktoré slúžia namiesto tutoriálu, takže si môžete preliezť základňu, kde vám nič nehrozí a poskúšať si ovládanie.
V základni je pár zaujímavých ľudí: profesor Beanpolev od ktorého sa môžete dozvedieť niečo o zóne; mechanik Gray, ktorý vám môže vylepšovať zbrane a tiež má pre vás nejaké úlohy (získať informácie o vylepšeniach); docent Suslov, ktorý je obchodník a zároveň vám bude dávať odmeny za splnenie úloh pre Čisté Nebo; samozrejme Lebedev, ktorý vám bude dávať hlavné úlohy pre Čisté Nebo; barman Mráz, od ktorého sa môžete dozvedieť nové klebety a môžete s ním obchodovať; a napokon Nimble, ktorý je v dome s Lebedevom, ktorý vám môže povedať niečo o situácii v bažinách a vysvetlí vám, ako funguje vaše PDA.
Napokon zájdite do baru, ktorý je hneď vedľa budovy, v ktorej ste sa prebrali a oslovte barmana Mráza. Povie vám niečo o sebe a o tomto mieste, keď sa ozve Lebedev.
2. Pohovor si s Lebedevom
Získaj výbavu od obchodníka
Požiadajte sprievodcu, nech vás odvedie k hliadke
Lebedev prerušil váš rozhovor s barmanom, aby ste sa vrátili za ním. Vráťte sa teda a vypočujte si ho. Povie vám niečo o základni, o tom, že Čisté Nebo sú výskumníci študujúci zónu a o emisiách, ktoré v posledných dňoch dosť výrazne zmenili zónu. Zakončí to tým, že jedna ich hliadka potrebuje pomoc. Zájdite k obchodníkovi a dostanete od neho základnú výbavu na prežitie (Brokovnicu, pištoľ, muníciu, nôž, detektor artefaktov a lekárničky). Keď ste napokon pripravený, tak len pri bráne oslovte sprievodcu a požiadajte ho, nech vás odvedie. Takíto sprievodcovia budú na rôznych miestach v hre a môžu vás prevádzať medzi lokáciami, čo výrazne ušetrí čas.
3. Choď pomôcť hliadke spojencov
Vylez na vežu, zabi diviaky
Objavíte sa sami uprostred bažín. Lebedev vám dá cestou pár rád. Najprv vám spomenie skrutky, tie máte medzi zbraňami, máte ich neobmedzene a môžete ich hádzať – a zmyslom ich hádzania je, že uvidíte, keď narazia na anomáliu a tak sa môžete anomáliám ľahšie vyhnúť. Prejdite prvým mostom pomedzi anomálie. Pri druhom moste vám spomenie detektor artefaktov. Použite ho a naľavo od mosta, pri anomálii vedľa vody s ním nájdete váš prvý artefakt. Takýmto spôsobom môžete hľadať pri anomáliách neskôr ďalšie artefakty. Potom pokračujte k stanovisku spojencov. Cestou vás môže napadnúť mutant, tak buďte pripravený. Keď dorazíte na miesto, zistíte, že vaši spojenci sú mŕtvi, zabili ich diviaky. Jeden ešte žije na vrchole veže a volá vás k sebe. Môžete v rýchlosti obrať mŕtvoly a rýchlo vylezte hore, pretože dorazia ďalšie diviaky. Môžete, ale nemusíte ich zabíjať, nie je to potrebné. Len počkajte na veži a o chvíľu sa objaví ďalšia emisia, ktorá zabije vášho kolegu na veži a vás omráči.
4. Zisti od Lebedeva, čo sa stalo
Vyzdvihni si odmenu
Preberáte sa naspäť v tábore Čistého Neba. Zájdite za Lebedevom a pohovorte si. Povie vám svoju teóriu, že emisie zrejme spôsobujú to, že sa niekto dostal do centra Zóny. Od vás chce pomoc a je to celkom prosté, pomôžete Zóne a pomôžete aj sám sebe, pretože hoci máte nevysvetliteľne schopnosť prežiť priamy zásah Emisie, každý výboj emisií pomaly narúša váš nervový systém a tak vás zabíja. Jeho kontakty vás smerujú do oblasti Kordon, no na to musíte prejsť cez bažiny a tam by ocenil, keby ste pomohli jeho ľuďom stabilizovať územie pred nepriateľmi. Po rozhovore sa ešte zastavte u obchodníka vyzdvihnúť si odmenu za vašu poslednú prácu.
5. Vydaj sa so sprievodcom do bažín
Zvýš vplyv Čistého Neba v bažinách
Vydaj sa so sprievodcom do Kordonu
Choďte za sprievodcom na opačnej strane tábora a ten vás odvedie do bažín, kde bojujú o vplyv ľudia Čistého Neba a Renegáti. Toto je v podstate záver vášho tutoriálu. Neskôr sa budete môcť pridávať k jednotlivým frakciám a bojovať proti ich nepriateľským frakciám. Tu zatiaľ na výber nemáte, ste s Čistým nebom a máte im pomôcť rozšíriť ich vplyv v bažinách nad Renegátmi. Sú to vedci, ktorým nejde o zisk, ako ostatným, no tiež potrebujú vlastné územie, kde by neboli stále niekým napádaní.
Spôsob rozširovania vplyvu je jednoduchý, musíte mať v oblasti viac bojovníkov (takže zabíjate nepriateľských bojovníkov a snažíte sa chrániť bojovníkov vašich spojencov, keď sú pod paľbou a volajú vás na pomoc) a musíte mať viac zdrojov (takže musíte ovládať viac strategických pozícií). Môžete útočiť sami, alebo počkať na spojencov, ktorí sa občas presúvajú po oblasti k nepriateľom a útočiť spolu s nimi. Ak vyčistíte nejakú strategickú pozíciu od nepriateľov (tu ich máte neraz aj v rámci vedľajších úloh – obsaď čerpaciu stanicu, obsaď starý kostol, ...) a smeruje k vám skupina vašich vojakov, tak si na nich počkajte, aby miesto zaistili. Tak, ako máte medzi úlohami občas dobývanie pozícií, rovnako sa vám objavujú úlohy s pomocou spojencom, ktorých napadli nepriatelia, či mutanti. Nemusíte samozrejme vyhovieť a neskôr prípadne stratenú pozíciu môžete opäť dobyť, ale ak sa na to cítite, tak sa len vydajte rýchlo k spojencom (vždy máte stanovený časový limit do útoku) a pomôžte im poraziť nepriateľov.
Takže na začiatok môžete pôsobiť ľubovoľne, buď sa vydať, kam sa vám zachce, alebo sledovať vedľajšie úlohy. Keď zvýšite vplyv Čistého neba výraznejšie, tak sa vám začnú objavovať ciele aj medzi hlavnými úlohami, budete musieť obsadiť hlavný tábor renegátov a zabezpečiť cesty v oblasti, takže zaistíte ďalších pár bodov. Napokon, keď padne základňa renegátov a budete ovládať väčšinu oblasti, bude úloha splnená.
Po splnení úlohy je sprievodca na južnej farme, ktorú ste tiež dobyli, ochotný vás odviezť do Kordonu. Zatiaľ sa tam nemôžete dostať pešo, ale len čo vás tam odvedie, bude možný aj priamy prechod cez prechodová časti. Než sa vydáte ďalej, môžete sa ešte samozrejme vrátiť do táboru Čistého neba vyzdvihnúť si odmeny, doplniť výbavu, vykonať opravy a podobne. Keď budete pripravení, nechajte sa odviezť do ďalšej oblasti.
B. Kordon
Kordon ovládajú prevažne Stalkeri. V južnej časti je základňa armády, pretože je to oblasť blízko pri východe zo Zóny, ale zvyšok ovládajú Stalkeri a narazíte tam na pár mutantov. V strednej časti je základný tábor nováčikov Stalkerov, kde je vodcom Vlk a v severnej časti je hlavný tábor Stalkerov, ktorý vedie otec Valerián, tam nájdete aj obchodníka Šilova a technika Vana. Prechod medzi severnou a južnou časťou oblasti je možný len popod železničný most uprostred oblasti. V južnej časti sú ešte sýpka a vozovňa, kde na začiatku nemusíte chodiť, do oboch budete poslaný v rámci hlavného príbehu. Na severe je malá stanica ovládaná Stalkermi, cez ktorú je možný prechod na Smetisko. Ďalší prechod je povyše severného tábora Stalkerov a na východe je prechod do časti Temné Údolie.
Za zmienku v tejto oblasti stojí jedna vedľajšia úloha: V podchode pod cestou neďaleko južného tábora Stalkerov je vojak, ktorý bol na misii s majorom Chaletskim, ktorého zajali Stalkeri a teraz nemôže ani k armáde, ani k Stalkerom. Môžete mu navrhnúť, že spolu oslobodíte Chaletskiho a on vás požiada o zbraň. Ak mu ju dáte, pokúsi sa vás zastreliť a potom bude pred vami utekať po celej mapke – bezhlavo, takže ho pravdepodobne dostanú mutanti, alebo Stalkeri. Ak sa ho spýtate, ako mu pomôcť, povie vám, že by rád PDA s informáciami od jeho kolegu. Ten zahynul vo východnom železničnom tuneli. Tam nájdete aj jeho telo. Ak skúsite vojsť do tunela, zistíte, že je tam anomália, ktorá vás pri pokuse o vstup vždy teleportuje pred tunel. Vydajte sa po koľajniciach na západ až k železničnému mostu. Všimnite si nad mostom žiariacu anomáliu. Vylezte na vrch mosta a skočte do nej. Táto anomália vás teleportuje priamo do tunela, kde môžete vziať PDA z mŕtvoly vojaka. Vyjsť už môžete normálne.
6. Pohovor si so Sidorovičom
Dostali ste sa do oblasti v ktorej ste začínali predošlú hru (čiže súčasnú budúcnosť). Oblasť je takmer rovnaká, ale je v nej menej anomálií a ovládajú ju z väčšej časti Stalkeri. No armáda je tu samozrejme stále a vy sa objavíte práve pri prechode, ktorý je na kopci nad základňou armády. Máte sa len dostať k Sidorovičovi, ktorý je rovnako ako predtým (v budúcnosti) pri tábore nováčikov, ktorému stále (ešte) velí Wolf. Môžete sa tam vydať rovno a snažiť sa utiecť streľbe vojakov. No už máte voľný pohyb, takže sa kľudne môžete pešo vrátiť do predošlej oblasti Bažín, vybehnúť hore a severným prechodom opäť prejsť do Kordonu. Takto sa objavíte na severnej strane Kordonu, síce ďalej od Sidoroviča, ale bezpečne z dosahu armádnej základne. Či už pôjdete z juhu, alebo severu, zájdite napokon za Sidorovičom.
7. Stretni sa s ostatnými Stalkermi
Stretni sa s vodcom Stalkerov
Pohovor si s Chaletským
Sidorovič vám sľúbi, že vám povie čo vie o Stalkerovi, ktorý zháňal neobvyklé súčiastky, no chce protislužbu. Je to obchodník a zaujímajú ho hlavne výsledky. Obchoduje aj s armádou aj so Stalkermi, ktorí mu mali zohnať nejaký tovar, no obe frakcie sa povadili a bojujú proti sebe. On chce svoj tovar. Vydajte sa na sever, prejdite za železničnú trať a tam vstúpte do tábora Stalkerov. Pohovorte si s otcom Valeriánom, ktorý je tunajším vodcom Stalkerov.
Povie vám, že spolupracovali s armádou, platili vojakom, aby mohli prevážať veci, no veliteľ vojakov to hral na obe strany a donášal na nich aj banditom. Keď kvôli nemu prišli o dvoch ľudí, tak sa naštvali a zajali ho. Teraz sú v ťažkej situácii, kvôli rukojemníkovi ich armáda nezbombarduje, ale nemôžu ho ani pustiť, aby nešiel proti nim a bez tovaru, ktorého polohu im nechce prezradiť s nimi nebude Sidovorič viac obchodovať. Aby ste mu pomohli, zistite, čo vie zajatý major. Zájdite za ním do budovy oproti a pohovorte si. Pochvastá sa, že ho prídu zachrániť jeho ľudia. Vráťte sa to oznámiť Valeriánovi. Valerián vám povie, že major Chaletski má len dvoch mužov, na ktorých sa môže spoľahnúť a keby ste ich zlikvidovali, zrejme by sa vzdal nádeje na záchranu.
8. Zlikviduj vojakov pri sýpke
Zlikviduj vojakov pri vozovni
Vypočuj väzňa
Vyzdvihni korisť
Vráť korisť Sidorovičovi
V južnej časti Kordonu máte dva objekty, sýpku a vozovňu. V oboch sa objavia vojaci a pri objektoch Stalkeri, ktorí na vojakov zaútočia. Pomôžte im a zabite vojakov v objektoch a v každom z objektov aj jedného veliteľa. Keď všetci padnú, tak sa vráťte do tábora Stalkerov a vypočujte si rozhovor Valeriána s Chaletským. Ten sa vzdá a povie vám, kde nájdete tovar. Valerián vás len pošle ho vyzdvihnúť, tak si poň zájdite. Kufrík je vždy na inom mieste, no máte ho na mape, takže si k nemu zájdite a vezmite ho. Zaneste ho Sidorovičovi. Ten vám za odmenu povie, že stalker menom Tesák (Fang) tu bol a hľadal elektrónové zosilňovače. Ostatné veci čo hľadal však Sidorovič nemal, tak ho poslal na Smetisko, kde vraj nedávno Stalkeri objavili zahrabané veci z doby po výbuchu.
Vydajte sa teda do oblasti Garbage. Vedú tam z Kordonu dve cesty, zvoľte si radšej tú ďalej na severe. Vedie k prechodu, ktorý síce strážia banditi, ale napadnú ich o chvíľu Stalkeri a počas ich šarvátky sa môžete prešmyknúť. Druhá cesta, ktorá je nad táborom Stalkerov vedie priamo k druhému stanovisku Banditov, kde pokiaľ odmietnete zaplatiť mýtne budete musieť bojovať, alebo utekať.
C. Smetisko
Smetisko je oblasť ktorú ovládajú prevažne banditi. Pri mnohých výstupoch/ vstupoch z/ do oblasti sú malé tábory banditov. Na nich si dávajte pozor, pokiaľ nemáte obľúbenosť u banditov, tak ak sa k nim veľmi priblížite, vyzvú vás, aby ste zastal a oberú vás o peniaze. Ak sa odmietnete podrobiť, alebo sa dáte rovno na útek, tak vás napadnú.
Pri južných vstupoch z Kordonu je malý tábor Banditov na vrakovisku áut. Tam sa nepribližujte, ak s nimi nie ste zadobre, pretože vás varujú, aby ste sa nepribližoval a ak neposlúchnete, tak vás napadnú. Na hlavnej železničnej stanici si zriadili Banditi svoju základňu. Tam nájdete obchodníka, aj mechanika a sprievodcu. Vodcom je tu Joga, ktorý vám zadáva úlohy. Na severe je zničená budova, kde majú v tejto oblasti svoju malú základňu Stalkeri. Tu tiež nájdete obchodníka, mechanika a sprievodcu, ktorí sú vám po zotmení k dispozícii. Vedie ich Divoký Napr, ktorý vám zadáva Stalkerské úlohy. Na severe je malé stanovisko členov Slobody, ktorí tu strážia prechod do Armádneho skladu.
V oblasti je aj chlapík menom Sťahovač (Skinny). Zväčša je v hlavnom tábore banditov. U neho si môžete zahrať streľbu na vrany. Prostá hra, buď hráte pre zábavu, alebo skúsite prekonať rekord, alebo hráte o peniaze (poviete, koľko vrán zastrelíte za minútu, stavíte peniaze a ak vyhráte máte dvojnásobok, ak prehráte, tak nič). Hoci to znie ľahko, je trochu náročné trafiť sa do vrán, ktoré lietajú nad vami.
Z oblasti sa môžete dostať dvoma prechodmi na juhu do Kordonu, dvoma na východe do Temného Údolia, dvoma na západe do Agropromu.
9. Získaj informácie o Tesákovi
Prehľadaj telá kopáčov
Získaj informácie od posla
Zabi psov
Nasleduj Tesáka do Temného Údolia
Keď pôjdete z juhu po ceste na sever, tak choďte k druhej veľkej kope odpadu, ktorá je oproti základni Banditov. Tam nájdete miesto výkopov, no všetci kopáči sú mŕtvi. Prehľadajte ich telá. Keď nerazíte na správne telo, nemusíte z neho nič brať; tým, že ste sa ho dotkli, sa spustila nahrávka, ktorá vás navedie ďalej. Zistíte, že dali Tesákovi nejaké súčiastky, no tomu sa nepozdávali a odmietol im zaplatiť. Poslali za ním posla Vasju, aby z neho vymámil nejaké prachy.
Vydajte sa na východ a tam v malom údolí narazíte na posla. Ukrýva sa tu pred bandou psov. Vylezte si na skalu, aby ste boli trochu chránený a pomôžte mu zabiť všetkých psov. Po boji vám poďakuje a povie vám, že Tesák smeroval do temného údolia.
D. Temné Údolie
Územie, ktorému vládne frakcia Sloboda. Na severe je továrenský komplex, ktorý je zároveň hlavným stanom Slobody. Nájdete tu sprievodcu, mechanika a obchodníka. Základňu vedie Čechov a jeho zástupca Lingov. Juhovýchodne od komplexu je fabrika, ktorá je však opustená a okrem nejakej tej výbavy má význam len pre vedľajšie úlohy, kedy sa v nej objavia nepriatelia. Na juhu je malá farma, ktorú navštívite v rámci hlavného príbehu. Uprostred je malá bažina s dvoma ostrovčekmi okolo mostu, kde je pár vojakov Slobody a nejaká ukrytá výbava. Z oblasti vedú na západe dva prechody na Smetisko a na juhu jeden do Kordonu.
10. Nasleduj Tesáka do Temného Údolia
Pohovor si s veliteľom stanoviska
Nájdi základňu Slobody
Zvoľte si jeden z dvoch prechodov do Temného Údolia. Oba vás dovedú k stanoviskám Slobody a veliteľ každého stanoviska od vás chce, aby ste schovali zbraň a čakali. Poslúchnite, len vám povie, čo sa v okolí deje, hlavne, že neznámy nepriateľ zabíja členov Slobody. Pokračujte do základne Slobody. Cestou dostanete vedľajšiu úlohu reagovať na volanie o pomoc od skupiny vojakov Slobody. Ak dobehnete na miesto volania, nájdete všetkých mŕtvych a o chvíľu vás tam napadnú psi. Inak len pokračujte do továrne, vchody má z východnej a západnej strany.
11. Pohovor si s veliteľom
Zabi Pseudo-Psa
Prijmi rozkazy od veliteľa
Vyzdvihni muníciu od Ašota
Dodaj muníciu na stanovisko
Zisti, čo sa stalo na stanovisku / Nájdi aktívne PDA
Dones PDA Čechovovi
V tábore si pohovorte s Lingovom. Je zástupcom veliteľa a aby ste mohli za veliteľom, musíte mu pomôcť. Najprv chce, aby ste zabili Pseudo-psa. Stačí zájsť západne na označené miesto, tam zabiť mutantského psa. Vráťte sa za Lingovom a má pre vás ďalšiu úlohu – odviezť zásoby ich hliadke. Zájdite za obchodníkom Ašotom, ktorý vám dá muníciu. Choďte juhovýchodne od fabriky a začujete zvuky boja. Keď dorazíte na miesto, zistíte, že vojaci sú mŕtvi. Prehľadajte telá a pri jednom nájdete PDA, ktoré si vezmite. PDA zaneste Čechovovi, to je veliteľ základne, za ktorým vás už teraz pustia. Zistíte, že ich zradil Lingov, ktorý dodával informácie o pohybe Slobody nepriateľovi. Čechov vám poskytne informácie o Tesákovi, ak mu pomôžete so zradcom.
12. Nájdi zradcu
Pomôž Slobode zlikvidovať žoldnierov
Vezmi veliteľove PDA
Dones PDA Čechovovi
Sledujte zradcu, ktorý uteká na juh. Keď sa priblížite k južnej farme, zistíte, že ju obsadili žoldnieri a zradca sa ukryl tam. Na farmu už útočia vojaci Slobody, tak sa k nim len pridajte a zlikvidujte nepriateľov na farme. Prezrite si ich, majú dobré zbrane. Keď je mŕtvy aj Lingov, prezrite si jeho telo a vezmite si jeho PDA. To zaneste veliteľovi Čechovovi naspäť na základňu. Za to dostanete od Čechovova informácie o Tesákovi. Zistíte, že sa vrátil naspäť na Smetisko.
E. Smetisko
13. Dostihni Tesáka
Vezmi si Tesákove PDA
Vráťte sa z Temného Údolia naspäť na Smetisko. Sledujte Tesákovu stopu jeho PDA, ktoré Čechov nechal napichnúť. Dovedie vás na Blší Trh, severnú základňu Stalkerov v tejto oblasti. Tam vás cesta vedie k dverám a do podzemia. Tu na vás čaká pasca, po vstupe vás omráčia a olúpia o všetky veci. Môžete si pomôcť tak, že veci z inventára hodíte na zem neďaleko dverí a po skončení scénky v pivnici si ich vezmete naspäť (peniaze nezachránite, tak si môžete niečo pekné kúpiť). Vstúpte do pivnice a odohrá sa váš prepad. Ak hráte poctivo a nechali ste sa olúpiť (pripomína mi to odraz skutočného sveta, darebáci vládnu svetu a poctiví ľudia si labu lížu), tak aby ste to nemali také ťažké, máte tu na zemi pár základných vecí (pištoľ, detektor, muníciu) a tiež je tu Tesákovo PDA, ktoré si samozrejme vezmite. Z jeho PDA ste zistili, že je tu skupina Stalkerov, ktorá sa dostala do centra Zóny a máte sa postarať o to, aby ich objav zostal tajomstvom. Teraz máte medzi úlohami aj jednu vedľajšiu a to získať naspäť svoje veci. Môžete sa vydať na juh, nájsť tábor s pár nepriateľmi, zbaviť sa ich a z truhlice si vziať naspäť svoju výbavu. Potom už len prejdite do oblasti Inštitútu Agroprom. Zvoľte si na to jeden z dvoch prechodov a rátajte s tým, že vám tam budú banditi robiť problémy, ako aj pri iných vstupoch, takže buď s nimi bojujte, alebo im utečte.
F. Inštitút Agroprom
Na juhu je prechod do Bažín, na juhovýchode a východe na Smetisko a na severe sú dva prechody do oblasti Jantár. V oblasti sú len dva komplexy, jeden je centrálou Povinnosti, v druhom sídlia Stalkeri, tí tu však nie sú ako nepriatelia Povinnosti, v skutočnosti im prišli pomôcť. V okolí jazera táborí pár banditov, ktorí občas napádajú tábor Stalkerov a ďalší úkryt majú v tuneli. V jazere narazíte na pár Stalkerov s vedľajšou úlohou a dobrou odmenou.
V oblasti je aj chlapík menom major Zvjagincev. Je v základni Povinnosti. U neho si môžete zahrať streľbu na terče, čiže podobné ako na Smetisku streľba na vrany. Prostá vec, buď hráte pre zábavu, alebo skúsite prekonať rekord, alebo hráte o peniaze a budete strieľať do terčov, ktoré sa pred vami dvíhajú na pár sekúnd.
14. Nájdi skrýšu skupiny Stalkerov
Pohovor si s vodcom stanoviska
Pohovor si s vodcom Povinnosti
Prejdite do oblasti Agroprom. Po vstupe schovajte zbraň a pohovorte si s vodcom stanoviska pri prechode. Povie vám niečo o oblasti a oznámi vám, že práve sa vydáva jedna skupina k základni, tak sa k nim môžete pridať. Pridajte sa teda k vojakom a pokračujte s nimi po ceste. Cestou vojakov napadne beštia a jedného z nich zabije a utečie. Môžete prehľadať jeho telo a pokračujte s vojakmi. Neďaleko základne ich napadnú ďalšie potvory. Môžete im pomôcť ich zlikvidovať, alebo môžete utiecť a vyhnúť sa boju, ktorí väčšinou vyhrajú potvory. Či už utečiete, alebo im pomôžete, vstúpte napokon do základne Povinnosti.
V základni Povinnosti vstúpte do ich hlavnej budovy a na vrchnom poschodí nájdete generála Krylova, vodcu. Keď mu poviete, že chcete nájsť vstup do podzemia Agropromu, povie vám o beštiách, ktoré vyliezajú z podzemia a preto sa snažia každý vchod, čo nájdu, zasypať. Ponúkne vám pomoc so vstupom do podzemia, ak vy sľúbite, že sa pokúsite podzemie zatopiť, aby boli v bezpečí pred mutantmi. Keď súhlasíte, oznámi seržantovi Čirsovovi, aby vás vpustil do podzemia.
15. Dostaň sa do diery
Vstúp do podzemia Agropromu
Vydajte sa na juhovýchod oblasti, kde čaká skupinka vojakov. Vojakov napadnú mutanti vyliezajúci z diery. Ak ich chcete zachrániť, tak musíte byť veľmi rýchly a dosť riskovať, aby ste stiahli pozornosť mutantov na seba. Ak nehľadíte na morálku, stačí vám, aby prežil seržant Čirsov, ktorý vám za pomoc poďakuje a dá vám aj brokovnicu a muníciu. Napokon vstúpte dierou do podzemia.
16. Zatop podzemie
Zabi mutantov
Opusti zaplavenú oblasť
Podzemie je trochu špecifické, pretože nemáte k dispozícii mapu, len minimapku. Po vstupe do podzemia sa dostanete do chodby, kde z potrubí uniká horľavý plyn, takže si dávajte pozor na oheň a snažte sa mu vyhnúť a pohybovať sa pomaly popod ohne. Neskôr vás budú v chodbe napádať aj mutanti, no pri nich stačí byť len opatrný, pretože sa na vás rútia priamo a vždy to schytajú od ohňa. Nezomrú však hneď, tak si len dajte pozor, či stihnú doraziť k vám a vy ich dorazte pár strelami. Na konci chodby vylezte rebríkom o úroveň vyššie, doplňte si výbavu a prichystajte sa na boj.
Po vstupe do veľkej haly vás napadne mutant útočiaci psionickým útokom. Páľte do neho najsilnejšou zbraňou a dostaňte ho. Keď padne, choďte do malých dvier v rohu, nad ktorými svieti svetlo. Za nimi otočte ventilom, čím vypustíte do podzemia vodu.
Keď spustíte zatopenie, máte 50 sekúnd na to, aby ste sa dostali z podzemia. Pôjdete inou trasou, než ste prišli, takže pozor a ponáhľate sa. Pri vás sa zdvihnú mreže na dverách, tak nimi prejdite a vybehnite schodmi o úroveň vyššie. Tam zahnite doľava a bežte k rebríku. Cestou uvidíte utekať malé potvorky, ale neútočia na vás, tak si ich nemusíte všímať. Dobehnite k rebríku a vylezte ním hore, čím sa vyhnete zatopenej oblasti.
17. Nájdi skrýšu skupiny Stalkerov
Opusti podzemie
Pohovor si so Sacharovom
Vybehnite po schodoch a vstúpte do chodby. Tu narazíte na banditov. Pokiaľ ste sa zatiaľ nevenovali vedľajším úlohám a vaše vzťahy sú neutrálne (a/ alebo lepšie), tak na vás neútočia, ak ste si ich poštvali, budete musieť bojovať. Pokračujte, až narazíte v stene na malý otvor s rebríkom. Vlezte tam a vylezte rebríkom do ukrytej miestnosti. Je to Strelcov úkryt. Nájdete tu jeho PDA, tak si ho vezmite a vypočujete si plány Strelca a Ducha (Strelok, Ghost, kto hral jednotku, už vie, o čo ide). Lebedev vám povie, že Jasná Obloha sa pokúsi dostať Strelcových partnerov a vy máte prenasledovať samotného Strelca.
Vráťte sa dole do chodby, pokračujte naľavo a chodbou až k točitému schodisku. Vybehnite po ňom hore, no cestou si dávajte pozor na ohnivú pascu, ktorá tu na vás číha. V polovici schodiska sa môžete ukryť vo výčnelku a potom pokračovať až na vrch, kde vylezte rebríkom a dostanete sa opäť hore na povrch.
Ste naspäť v oblasti Agroprom. Môžete sa zastaviť za generálom Krylovom, ktorý vám dá odmenu za to, že ste zatopili podzemie. Teraz budete pokračovať do oblasti Jantár. Pred cestou sa pripravte, opravte a vylepšite si (ak chcete) výzbroj a brnenie, pripravte si zásoby a muníciu a vyrazte.
G. Jantár
Jantár je malá oblasť, v ktorej je len malý tábor vedcov a veľká továreň, ktorú však teraz ovládajú zombíci. Tábor vedcov často napádajú zombíci a vám sa zobrazuje ako vedľajšia úloha pri každom útoku úloha pomôcť im. Pomáhajte im, pretože keď je tábor pod útokom, nedostanete sa do Sacharovho krytu. Inak je tu staré známe prostredie z minula (z budúcnosti), kto však nemá využitie. Sacharov je zároveň obchodník a v tábore nájdete aj sprievodcu, ale chýba tu mechanik.
18. Pohovor si so Sacharovom
Po vstupe do oblasti zájdite do tábora vedcov. Je na južnej strane, tak to nemáte ďaleko. Zrejme bude práve pod útokom zombíkov, tak pomôžte obrancom. Potom vstúpte do bunkra, kde je profesor Sacharov a spýtajte sa ho na Strelca. Potvrdí vám, že tu bol a že sa dohodli, že mu Sacharov dá blokátor psi emisií, aby ho otestoval a Strelec veril, že sa s ním dostane do centra zóny. Jedna skupina Stalkerov sa však z továrne dostala a vraj našli nejaké technické informácie, ktoré by mohli pomôcť odhaliť zdroj psi emisií. Ak mu ich nájdete, on vám pomôže dostať sa do továrne, kde Strelca videl naposledy. Od Sacharova si môžete nakúpiť v prípade potreby muníciu, alebo dobré brnenie.
19. Nájdi PDA s dokumentmi
Zanes dokumenty Sacharovi
Stretni sa s Ľavákovou skupinou
Dostaň sa do továrne
Nasleduj Stalkera na strechu hangáru
Chráň Stalkerov na streche pred zombíkmi
Severozápadne od tábora, na západnej strane továrne je miesto, kde sa naposledy ohlásili Stalkeri. Pred cieľovým miestom vás napadne skupina zmutovaných zvierat. Všetky pozabíjajte a nájdite skupinu Stalkerov. Všetci sú mŕtvi. Prezrite telá a nájdite PDA s informáciami. Vráťte sa do tábora a odovzdajte PDA Sacharovi. Než dôkladne preštuduje informácie, pošle vás do továrne, pri ktorej už čaká skupina Stalkerov. Zásobte sa poriadne muníciou a vyrazte k továrni. Oslovte ich vodcu Ľaváka a povie vám, aby ste ho nasledovali.
Nasledujte skupinu Stalkerov. Najprv vylezte na dosku a preskočte múr. Cestou môžete nechať na nich väčšinu zombíkov, aby ste šetrili zbraň a muníciu. Pokračujte s nimi k ďalšiemu múru, ktorý prekonáte vyskákaním na krabice.
V ďalšej časti sa jeden tím vydá nastaviť ventily pre zníženie psi emisií. Vy s ďalším Stalkerom vybehnite po schodoch na strechu budovy a pripravte sa. Vašou úlohou tu je kryť Stalkerov na streche oproti. Budú sa k nim pravidelne blížiť zombíci, tak ich všetkých zabíjajte, aby stihli v časovom limite tri minúty Stalkeri upraviť ventily. Strieľajte po pár strelách, či v malých dávkach, pretože na takú vzdialenosť by ste pri väčších dávkach strácali presnosť.
Keď to úspešne zvládnete, tak ste tu skončili a dostanete ďalšiu úlohu, ísť do Červeného lesa a prechod máte priamo tu v továrni. V továrni sú stále nejakí zombíci, takže aj pri postupe si dávajte pozor. Ak chcete, môžete sa vrátiť do tábora doplniť muníciu, alebo sa pomocou sprievodcu vrátiť aj ďalej a doplniť celú výbavu. Ak takto odídete, môžete sa potom opäť v pohode vrátiť do oblasti aj do továrne a keď budete pripravený, prejdite zadnou bránou v továrni do Červeného lesa.
H. Červený les
Les je samozrejme veľká plocha plná stromov s množstvom anomálií a mutantov. V lesoch je spojovacia jaskyňa, ktorá sa hodí pri hlavnom postupe, ďalej je tam tábor renegátov v starej bani a malý tábor Stalkerov. Najpodstatnejšie miesta v oblasti sú stanovisko pri moste južne pod lesom a tábor na severe nad lesom, kde je prechod do armádneho skladu, veža Lesníka a skupina vojakov Povinnosti. U Lesníka si môžete nechať opravovať veci, ale nevylepšuje ich ako klasický mechanik.
20. Choď do Červeného Lesa
Zajmi Strelca
Preži prepadnutie
Po vstupe do Červeného lesa z továrne v oblasti Jantár máte za úlohu chytiť Strelca. Tí, čo hrali prvý diel, vedia, kto je Strelec (Strelok) a vedia, že ho nechytia, tým, čo jednotku nehrali, poviem len to, že sa nemusia ponáhľať. Vydajte sa po ceste vpred a na konci cesty narazíte na malý tábor pri rieke. Keď sa priblížte, osadenstvo tábora vás napadne, takže ich všetkých zabite. Počas boja Strelec utečie tunelom a zničí ho za sebou, takže budete musieť nájsť inú cestu. Potrebujete sa dostať na druhú stranu rieky, lebo Lebedev vám poradí dostať sa do centra cez Limask, keďže nemôžete ísť priamo za Strelcom. No most je zdvihnutý, tak musíte nájsť Lesáka, ktorý žije na okraji Červeného lesa a vyzná sa v ňom.
21. Odpovedz na núdzové volanie
Zober PDA
Dostaň sa k oblasti anomálií
Nájdi priestorovú Anomáliu
Bráň Stalkerov na ceste k oblasti anomálií (vedľajšie)
Dostali ste oznam o núdzovom volaní, tak zájdite do Červeného lesa a na konkrétne miesto. Všetci zo skupiny sú mŕtvi, tak prehľadajte ich telá a vezmite si PDA s údajmi o lese. Zistíte z neho, že v centre je anomália, ktorá by vám mohla pomôcť dostať sa na okraj lesa.
Pri ceste do oblasti anomálií postupujte na východ a narazíte na malú skupinu Stalkerov. Vaša cesta vedie severne cez les a nemusíte ju absolvovať sami. Pohovorte si s vodcom týchto Stalkerov a povie vám, že smerujú k anomáliám, aby sa nabalili na artefaktoch, no cesta je nebezpečná a hodila by sa im pomoc, tak súhlaste a vydajte sa na púť spolu s nimi.
Najprv máte bezpečnú cestu, ktorá vás dovedie k vstupu do jaskyne. V jaskyni na vás čaká niekoľko skákajúcich mutantov. Keď sa prebojujete jaskyňou, dostanete sa na pláň, kde vás čaká niekoľko psov a jeden veľký mutant, ktorý je trochu tuhší oriešok než tie, čo ste mali doteraz, hlavne tým, že toho veľa znesie. Keď ho zabijete a aj psov, prejdite pár metrov a ste v tábore, ktorý bol cieľom tejto skupiny Stalkerov. Vezmite si od nich artefakt ako odmenu za vašu pomoc a môžete pokračovať ďalej sami.
Dorazíte k tanku, ktorý je uprostred lesa a nad ním je anomália. V okolí tanku sú skákajúci mutanti, tak pozor na nich. Zbavte sa ich a skočte do anomálie. Tá vás teleportuje priamo do základne na severe.
22. Pohovor si s Lesníkom
V tábore je malá skupina vojakov Povinnosti. Prejdite do veže uprostred tábora a na poschodí nájdete Lesníka. Ponúkne vám pomoc pri ceste do Limansku, no cesta vedie jedine cez most. Ďalšiu cestu objavila skupina Stalkerov, ale zdá sa, že uviazli v anomálii časovej slučky a nemôžu nájsť cestu von. Potrebujete ich, takže im treba pomôcť. Treba zájsť do armádneho skladu a získať vhodnú pozíciu pre rádiový signál a zachytiť správu od Stalkerov. Prejdite prechodom povyše Lesníka do Armádneho skladiska.
I. Armádne skladisko
Táto oblasť je tiež známa z prvého dielu. Na juhu je malý oddiel vojakov Slobody, ktorých vedie Havran. V centre na západe je opustená dedina, kde táboria žoldnieri. Na juhu, v centre, je vojenská základňa, v ktorej najprv nájdete len mutantov a zombíkov, no pri postupe hlavným príbehom v nej budú neskôr opäť vojaci. Pri prechode na Smetisko je ďalšie malé stanovisko Povinnosti. Na juhozápade je opustená farma, ktorá v tomto dieli nemá význam. Na severovýchode nájdete skupinku vojakov Monolitu, no nemusíte tam vôbec chodiť, psionická bariéra vás za ich stanoviská nepustí.
23. Pohovor si s vodcom stanoviska
Stretni sa so žoldniermi v dedine
Zaháj vysielanie
Pohovor si s Lesníkom
Po prechode z Červeného lesa si rovno pohovorte s vodcom Havranom. Povie vám niečo o situácii v oblasti. Potom choďte južne od stanoviska a narazíte na malú dedinku. V nej je skupina žoldnierov, ktorých vedie Prasa. Povie vám o stratenej skupine a že sa s ňou tiež nemôžu spojiť. Vhodné miesto by bola vodárenská veža na rozšírenie signálu, ale odohnala ich odtiaľ nejaká potvora.
Veža je na severnom konci dediny, tak k nej zájdite. Vedľajšou úlohou máte zabiť vampíra, ktorý je pri veži. Pri veži vás napadne pár príšer, tak sa o ne postarajte. Vylezte potom hore na vežu a tam zachytíte rádiové vysielanie. Potom sa pod vežou objaví skupina psov, tak na nich buďte pripravený.
Po boji sa vráťte naspäť do Červeného Lesa a oznámte správy Lesníkovi. Povie vám, že v takejto anomálii uviazol aj on a dostal sa z nej pomocou artefaktu Kompas. Ten mu však ukradli renegáti a máte ho získať späť.
24. Nájdi artefakt Kompas
Zanes Kompas Lesníkovi
Vráťte sa bránou pod skupinou vojakov Povinnosti do lesa a pokračujte popri múre k vchodu do bane. Pred vchodom sú dvaja nepriatelia, tak ich môžete zlikvidovať, alebo si počkať, kým zájdu dovnútra. Dostaňte sa do bane a zlikvidujte všetkých nepriateľov vnútri. Cestou máte pár prekážok, za ktoré sa môžete kryť a zrejme už máte v tejto fáze hry aj dobré zbrane, takže by to nemal byť problém. Keď zabijete nepriateľov, vezmite si zo stolíka artefakt Kompas a vráťte sa s ním za Lesníkom. Odovzdajte mu ho a za odmenu dostanete ostreľovačku. Ak ste doteraz žiadnu nenašli, tak ju oceníte už v nastávajúcich častiach hry.
Kým nájde spôsob, ako využiť Kompas, pošle vás naspäť do oblasti armádneho skladu. Vo vojenskej základni máte nájsť vysielačku dosť silnú na to, aby ste mohli kontaktovať stratenú skupinu.
25. Dostaň sa na armádnu základňu
Pohovor si so žoldniermi
Stretni sa so skupinou Sloboda
Zlikviduj vojakov armády
Odvysielaj súradnice
Vráťte sa cez prechod neďaleko Lesníka do susednej oblasti a choďte do dediny k žoldnierom. Oslovte ich vodcu a potvrdí vám, že na armádnej základni by mal byť dostatočne výkonný vysielač, no oni si netrúfajú pustiť sa práve teraz do priameho konfliktu s armádou, no spojí sa s priateľom v skupine Sloboda a odporučí vás.
Skupina Slobody sa práve snaží obsadiť základňu armády, tak súhlasia, že na vás počkajú, aby ste im pomohli. Zájdite pred vstup do základne. Len čo dorazíte, vojaci Slobody vyrazia do útoku. Pokračujte s nimi do základne. Vojaci armády sú len v jednom mieste, v centrálnej budove, pár je na dvore za ňou a na veži nad dvorom je ostreľovač. Sústreďte sa najprv hlavne na budovu, kde je ich najviac a z budovy môžete z okien potom dostať vojakov na dvore.
Keď pozabíjate všetkých vojakov, tak choďte na vežu za budovou (na ktorej bol ostreľovač). Vylezte úplne hore a použite rádio, čím odvysielate stratenej skupine presné súradnice miesta, ktorým sa dostanú von a aj sa pomocou nich von dostanú.
26. Stretni sa s Lebedevom
Pomôž Jasnej Oblohe dobyť most
Teraz sa vráťte do Červeného lesa. Máte sa stretnúť s Lebedevom, čaká na vás pri moste, takže sa vráťte cez celý Červený les až naspäť na miesto, kde ste začínali. Cestou pozor na mnoho anomálií, rádioaktívnych oblastí a mutantov.
Keď dorazíte k mostu, budete dostávať niekoľko podúloh súvisiacich s touto hlavnou, proste musíte dobyť most. Vybehnite na balkón budovy a vytiahnite sniperku. Likvidujte renegátov na brehu oproti, ktorí sú na ľavej strane. Keď ich dosť zničíte, dorazí na pravej strane skupina vašich spojencov. Ďalej likvidujte nepriateľov a o chvíľu jeden z vašich spojencov vyrazí k ovládaciemu mechanizmu mostu a začne ho spúšťať. Vy ho musíte chrániť. Keď dostanete správu o nepriateľskom sniperovi, tak sa zamerajte na kopec nad vaším spojencom, nájdite snipera a zabite ho. Potom likvidujte nepriateľov naľavo, aby sa nedostali k vášmu mužovi. Proces bude treba niekoľkokrát zopakovať, ak muža pri ovládaní zabijú. Keď napokon spustí most úplne, vyrazia vojaci Čistého neba na druhú stranu, tak sa k nim pridajte zabezpečiť druhý breh. Tam po zabezpečení si vypočujete posledné hlásenia a môžete vyraziť tunelom priamo do Limansku.
J. Limansk
Limansk je fiktívne mesto vedcov, ktoré si však príliš neužijete, pretože je plné nebezpečných anomálií a tak sa treba držať hlavne priamej cesty na sever. V oblasti sú vaši spojenci Čisté nebo, niekoľko skupín Banditov (ktorí, pokiaľ ste si ich doteraz neznepriatelili, na vás neútočia, ale nie je potrebné sa kvôli tým pár bojom sa im stále vyhýbať) a nepriateľské skupiny Armády a Monolitu.
27. Preskúmaj oblasť Limansk
Po vstupe do oblasti sa skupina vojakov Čistého neba rozbehne k prvej budove, kde sú dvaja banditi. Jeden leží zranený na zemi a druhý sa vzdáva a snaží sa zachrániť si život tak, že vám povie o pasci banditov, no požaduje lekárničku pre svojho druha. Ak nič nespravíte, tak ho za chvíľu vaši spojenci proste zastrelia. Ak chcete, tak ho oslovte a dajte mu lekárničku, ktorou vylieči svojho kolegu a označí vám na mape miesto, kde banditi nastražili výbušninu.
Cesta od vás vedie rovno na sever, priamo, no práve na nej je pasca, takže pred pascou zahnite doprava a len obíďte budovu a vráťte sa opäť na hlavnú cestu. Tu sa hlavná cesta obchádzala, no ďalej je v Limansku dôležité držať sa hlavnej cesty, pretože okolie je plné rádioaktivity a nebezpečných anomálií. Pokračujte k žoldnierovi, ktorý sa kryje pred zákrutou na ktorej bojujú vojaci Monolitu s Banditmi. Najprv sa postarajte o banditov, no pokiaľ nie sú voči vám nepriateľskí a nebudú vás ostreľovať od chrbta, môžete sa sústrediť na Monolit a po chvíli boja dorazí skupina Čistého Neba, ktorá vám pomôže so zvyškami Monolitu a zároveň sa postará aj o Banditov. Potom postupujte so spojencami vpred, dajte si pozor na pár sniperov po bokoch. Dorazíte na malú križovatku, kde vás čaká ďalšia skupina nepriateľov, ktorých spoločne zlikvidujte.
Pokračujte na námestie, kde sa pri fontánke vaša skupina zastaví. O chvíľu sa okolo celého námestia objavia vojaci Monolitu, je ich veľmi veľa, tak nemá význam s nimi bojovať. Ak teda veľmi chcete, je možné ich pozabíjať, neobnovujú sa, ale je to zbytočná strata času, munície a opotrebenia zbraní. Radšej rýchlo prebehnite ďalej na sever a napravo uvidíte mrežovanú bránu, ktorej jedna časť chýba, tak ňou prejdite. Za ňou prejdite dvorom a vstúpte severne do budovy napravo. Prejdite ňou a na druhej strane vyjdite von.
Dostanete sa k mostu, kde bojuje Čistá obloha s armádou. V budove oproti mostu majú guľometné hniezdo, takže sa vaši spojenci nemôžu pohnúť. Poskytnú vám však kryciu paľbu, tak si počkajte na signál a vyrazte vpred k budove. Cestou sa môžete kryť za prekážky v prípade paľby, ale hlavne použite šprint a dobehnite k budove čo najrýchlejšie. Z boku do nej vojdite a pozabíjajte všetkých nepriateľov v nej. Potom budovou obsadia vaši spojenci. V budove zlezte dierou o podlažie nižšie a tam vyjdite dverami na priestranstvo za budovou. Tam pokračujte po ceste smerom naľavo a okolo budov pred vami.
Na ceste za budovami vidíte niekoľko anomálií pri sebe. Sú to teleportačné anomálie a keď sa ich dotknete, premiestnia vás na začiatok cesty, takže sa im musíte vyhnúť. Najprv choďte sprava a prejdite doľava na malé schody pomedzi anomálie. Prejdite trocha vpred po terase a tam opäť pomedzi anomálie na pravú stranu, k autobusu. Vyskočte na krabice a vlezte do atoubusu (musíte sa zohnúť).
Keď vyjdete z autobusu, pokračujte rovno na sever a na konci cesty vybehnite po schodoch na kopec s rozostavanou budovou. Tu to máte teraz dosť náročné, pretože celé stavenisko je plné veľkej skupiny vojakov Monolitu a priestor je značne otvorený a nepriatelia majú na vás dohľad z mnohých smerov, sami sa dosť kryjú a stále sa presúvajú. Keď dobojujete, choďte na prvé poschodie staveniska a pri zadných oknách nájdite drevené lešenie. Vyskočte z okna na lešenie a zlezte dole, pretože inak sa za budovu nedostanete. Brána je tu zavretá, ale je pod ňou v zemi diera, tak ňou vyjdite von.
Dobehnite dole k ďalšej skupine vašich spojencov. Pokračujte s nimi vpred, keď na vás začne strieľať ostreľovač z veže oproti. Kryte sa s nimi a dostanete správu, že postup k veži bráni plot s elektrinou. Vás poveria vypnúť generátor. Choďte do budovy napravo a vstúpte do nej. V nej vylezte rebríkom na povalu a z nej vyjdite von na strechu budovy. Po streche prejdite na susednú budovu, na balkón a z neho na strechu tejto budovy. Z nej na potrubie, ktoré vedie k veľkej budove pred vami. Z potrubia prejdite po doskách na terasu tejto budovy, po terase k malým dverám a hore rebríkom na terasu nad vami. Prejdite po nej na koniec k ďalším dverám s rebríkom. Pred dverami je na stene generátor, tak ho vypnite a odstavíte tak elektrinu v plote. Odtiaľto tiež zlikvidujte vojakov dole na nádvorí a aj ostreľovača vo veži. Napokon zlezte dole a pridajte sa k vašim spojencom. Pokračujte s nimi na sever a vstúpte do ďalšej oblasti.
28. Nájdi cestu do Černobyľskej elektrárne
Prejdite krátkym úsekom pred vami do starej nemocnice. Vstúpte do nej a vybehnite schodmi na poschodie, kde sú vaši spojenci pod paľbou nepriateľov. Postup im blokuje guľometčík a ostreľovač. Ostreľovača môžete dostať vašou sniperkou aj odtiaľto, ale budeme postupovať podľa plánu spojencov. Keď začnú kryciu paľbu, prebehnite napravo po terase a do dverí a tam dolu schodmi. Dole čakajte opäť na signál od vašich a keď začnú paľbu, prebehnite spodnou časťou do dverí pred vami. Za nimi opäť hore schodmi a ste na ľavej terase. Tu už vás čakajú aj nepriateľskí vojaci, tak buďte pripravení. Z tejto terasy už máte na ostreľovača omnoho lepší výhľad, tak ho môžete dostať, alebo prebehnúť na konci terasy dreveným mostom na terasu oproti a tam si nájsť ešte lepšiu pozíciu. Keď je po ostreľovačovi, vyrazí za vami jeden z vašich spoločníkov. Vy sa postarajte o pár ďalších nepriateľov, ktorí sa objavia na terase. Keď váš spojenec dorazí, počkajte si, kým odpáli dvere výbušninou. Za dverami sa dostanete priamo nad hniezdo guľometčíka. Tam je v podlahe diera, ktorou mu tam váš spojenec hodí granát a tým je to vyriešené.
Tu si nájdite dieru v stene naľavo a pokračujte ňou do ďalšej časti. V druhej časti likvidujte vojakov Monolitu a o chvíľu dorazí aj nepriateľský vrtuľník. Zničte ho, prekvapivo nemá nejakú extra výdrž, tak sa len kryte pre jeho paľbou a dostaňte aj vojakov, ktorí vás ohrozujú a zničte vrtuľník. Potom zlezte dole a pokračujte vpred.
Zastavia vás opäť nepriateľskí vojaci. Stiahnite sa a likvidujte len tých, ktorí vás bezprostredne ohrozujú, nemusíte zbytočne riskovať, stačí vám počkať minútu a dorazia vaše posily. Keď dorazia, môžete im pomôcť s vojakmi, no počkajte si, kým sami nezničia bunkre na druhej strane. Keď sa tak stane a oblasť je zabezpečená, tak len prejdite na druhú stranu tejto časti a chodbou v stene sa dostanete priamo do elektrárne.
29. Vyraď Strelcovu ochranu pred psi žiarením
Dostanete dve nové zbrane, silnú útočnú na bežných nepriateľov a EM1 s elektromagnetickým pulzom, ktorú použite na Strelca, aby ste mu vyradili jeho ochranu. V pravom hornom rohu máte zobrazený Strelcov život. Na začiatku je Strelec na moste napravo od vás, nemáte k nemu priamy prístup, ale EM1 má dobré zameriavanie, tak ju hneď použite a páľte do Strelca, koľko sa dá. Ak ste rýchly a presný, pripravíte ho hneď aj o polovicu života. Po chvíli vám utečie teleportom a začína sa podobný záver ako v prvom dieli. Musíte ho dostihnúť, respektíve dostať sa na ďalšiu vhodnú pozíciu, odkiaľ na neho dostrelíte, takže sa vydajte cez teleporty.
Tu začína tá ťažká časť, pretože na každom novom mieste, kam sa dostanete, vás čakajú vojaci Monolitu a okrem toho sa ďalší teleportúvajú priamo k vám, aby vás prekvapili, muníciou nešetria a ani hnusnými granátmi. Takže buďte stále v pohybe, alebo dobre krytý a sledujte granáty, ktoré po vás hádžu. Z každého miesta kam sa dostanete, vedie ďalší teleport na iné miesto. Presúvajte sa, kým nenájdete opäť vhodnú pozíciu na streľbu na Strelca. To, koľko sa budete presúvať teleportmi, záleží od toho, ako presne a rýchlo dostanete Strelca. Keď mu odoberiete celý život, nastáva záverečná scénka a koniec vašej postavy, aj hry.
| Návody | Autori |